GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 188

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

152

dat het humanisme ondanks leuzen en schijnbare verdraagzaamheid beslist stelling neemt tegen de godsdienst. Een zich m zielszorgelijk opzicht willen scharen naast godsdienstige formaties, is uit kracht van hun beginsel onmogelijk Het humanisme is krachtens zijn wezen atheïstisch niet alleen, maar moet zelfs gericht zijn op bestrijding van de godsdienst — welke immers in de conceptie van de humanisten „opium voor het volk" is Lenm heeft eens gezegd: „God IS de grootste bedreiging van de mens " Humanistisch gedacht is de mens pas waarachtig mens als hij — zegt Zuidema — postchristelijk IS Het christendom, de godsdienst is een overwonnen standpunt en door meer en meer te verdwijnen kan de ware menselijkheid pas tot waardige gelding komen Men erkent wel het gevaar van een nihilisme, zoals zich dat m de totalitaire landen Rusland en voorheen Nazi-Duitsland op deze bodem ontwikkelen kon, en daarom wil men na grondige afdanking van de idee mens in geopenbaarde relatie met God, gaarne overgaan tot de idee der medemenselijkheid Niet ten onrechte waarschuwt Zuidema voor de naar voren geschoven gedachte van de Ik-Gij relatie die in de humanistische litteratuur opgeld doet, maar

BOEKBESPREKING evenzeer verkeerd dreigt te worden gehanteerd in vele psychologische lectuur uit de christelijke hoek. Wanneer de mede-menselijkheidsgedachte niet wordt gedragen door een wezenskenmerk: mens tegenover God en daarin tegenover de naaste om Gods wil, dan dreigt zich ook m onze Christelijke voorstellingen een humanistisch element te dringen. Het artikel over het humanistisch verbond is in zijn doorwrochte kritiek een bijzondere bijdrage tot de kennis van het geestelijk leven van onze tijd. Van de overige essays in dit boek kan alleen gezegd worden dat ze ieder op zichzelf een aardige biografie geven van bekende humanisten Eramus van ds S J Popma, J J Rousseau van prof Waterink en Locke van prof. Mekkes Alle drie met vaart geschreven, vormen ze een prettige lectuur, maar als baanbrekers van het humanisme, zoals wij dat hier tegenover ons hebben, imponeren ze met, zoals Feuerbach in de voortreffelijke schets van prof Zuidema. De uitgever zorgde voor een mooie eenvoudige band en een zeer verzorgde druk. Ik zou dit boek de mensen der natuurwetenschappen zeer willen aanbevelen, met het minst ook de studenten J. A. VAN DER HOEVEN.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 188

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's