GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 309

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING allerlei vragen waarvoor de ontdekkingen van de natuurw^etenschappen de gelovige plaatsen, is gewezen op het feit, dat de Bijbel geen natuurwetenschappelijk „handboek" is (vgl het art van Dr H M Kuitert, De Goede Schepping, Geloof en Wetenschap LXI (1963), p 109 v v ) Deze gedachte leidde tot de verwerping van de z g „concordistische" theorieën over het ontstaan van de aarde Deze theorieën berustten op een onjuist inzicht o a m de strekking van de eerste hoofdstukken van het boek Genesis Op grond van een onjuist inzicht in aard en inhoud van de H Schrift meende men daaraan allerlei „kosmologische" gegevens te kunnen ontlenen, die volgens later theologisch onderzoek geen mhoud zijn van de Bijbelse boodschap Vervolgens poogde men dan tot een synthese te komen tussen deze aan de Bijbel ontleende gegevens en de resultaten van de natuurwetenschappen Ondanks de duidelijke verschillen, IS het voor mij toch een vraag, of Hulsbosch' „theologie van de evolutie" niet bepaalde formele overeenkomsten heeft met genoemde concordistische theorieën Ongetwijfeld verwerpt Dr Hulsbosch de oude concordistische opvattingen over het ontstaan van de aarde Hij verwerpt ze op grond van het „statische" wereldbeeld, waarvan ze uitgingen, maar hij verwerpt ze ook op grond van zijn exegetische inzichten In menig opzicht komt zijn interpretatie van Gen 1-3 overeen met die m het genoemde artikel van Dr Kuitert En toch vraag ik me af, of p Hulsbosch voldoende de consequenties heeft getrokken uit het inzicht, dat de H Schrift geen wetenschappelijk handboek is Is de wijze, waarop hij de Bijbel exploreert m overeenstemming met de aard en de inhoud van de Bijbel' Kan hij mdeidaad aan de H Schrift legitiem die bouwstenen ontlenen voor zijn theologie van de evolutie, die hij daaraan m feite ontleent' De conceptie van Dr Huls-

225 bosch heeft betrekking niet op het ontstaan van de aarde, zoals de oude concordistische theorieen, maar op de geschiedenis en met name op de toekomst der mensheid Hij vindt m de H Schrift allerlei waarvan ik me afvraag of het daar zo te vinden IS De keerzijde daarvan zou dan uiteraard iets dergelijks moeten zijn als ook het gevolg was van de onjuiste visie b v op Gen 1 m vroeger tijd als men m de H Schrift iets vindt, wat ze niet leert, is de kans groot, dat wat de H Schrift dan wel wil zeggen in de betreffende passage niet, of althans met geheel juist wordt verstaan (Men zie daarover ook weer het artikel van Dr Kuitert) Ik denk m dit verband aan het feit, dat p Hulsbosch aan Christus een zeer centrale plaats toekent m zijn theologie van de evolutie De vraag komt nu bij me op, enerzijds of men theologisch zo over Christus mag spreken en anderzijds of Hulsbosch in zijn systeem aan Christus niet een zodanige plaats toekent, dat de werkelijk bijbelse christologie hierdoor m het gedrang komt Een dergelijke opmerking zou ik willen maken m verband met wat gezegd wordt over de erf zonde In zijn conceptie wil p Hulsbosch ook een plaats geven aan wat Schrift en Kerk daarover zeggen Hij is van mening, dat m het raam van zijn opvatting de werkelijkheid van de zonde veel begrijpelijker wordt dan ze vroeger was, toen het theologische denken zich nog met kon voltrekken m het kader van het evolutionistische wereldbeeld (p 47) Ook nu weer vraag ik me af, of op deze wijze wat de Bijbel echt over de zonde zegt niet wordt scheef getrokken en of dit met zijn oorzaak heeft in het feit, dat Hulsbosch van mening is, dat wat Kerk en Schrift zeggen over de zonde een plaats kan krijgen in een „theologie van de evolutie" Ligt m dat laatste met opgesloten, dat de zonde op een of andere manier „verklaarbaar" is En behoort het niet tot het wezen van wat de Bijbel over zonde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 309

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's