GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 23

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

H. M. KUITERT

7

vakkennis van de historici, de juristen, de biologen en de artsen enz. om. Dat is de enige manier waarop men een eenzijdige (= door vakbeoefening versmalde) benadering van het abortus-vraagstuk kan voorkomen. Ik heb de idee dat de theologisch geschoolde ethici meer van deze veelzijdige benadering maken dan de meeste artsen en gynaecologen, en dat het verwijt van een eenzijdige benadering meer berust op onbekendheid met een veelzijdige oriëntatie. Veel artsen kennen, zo is mij gebleken, niet het eenvoudige boekje The Terrible Choice, The Abortion Dilemma (Bantam Books N 3843 - 3), dat een heel mooi voorbeeld is van ethiek als teamwork in bovenomschreven zin. De informatie die dit boekje biedt, kregen de studenten met wie ik vorig jaar het abortusprobleem behandelde, in elk geval mee. Laat dat een geruststelling mogen wezen voor alle mensen die bang zijn dat ethiek (nog steeds) eenzijdig theologisch bedreven zou worden. Het abortus-team waarvan prof. Haspels spreekt in zijn bijdrage aan Gezond Gezin is een soortgelijk — praktisch voorbeeld van teamwork. In welke mate de versmalde benadering ondanks alles is ingeworteld, toont de introductie van het interview met prof. Haspels waarin het abortus-team „een soort medische rechtbank" wordt genoemd die abortus-aanvragen onderzoekt, afwijst of toekent. Aan deze regel kan ik mijn standpunt het duidelijkst toelichten. Ik wil niets anders dan wat het abortus-team wil en sinds jaar en dag doet. Wat prof. Haspels mijn eenzijdigheid noemt is dan ook wat anders. Ik vind het onjuist om een abortus-commisie de rol van rechtbank (met of zonder gebruikmaking van dit woord) te laten spelen (1) en voorts vind ik — in het verlengde daarvan — dat de mogelijkheid van abortus royaler verleend moet worden dan tot op heden door de abortus-commissies geschiedt (2). Het eerste betreft een principiële kwestie, het tweede is een zaak van meer of minder. Het verbaast mij dat sommige reacties daaraan voorbij zien. Lichtvaardig omgaan met het leven lijkt mij even verwerpelijk als ieder ander. Ook wil ik pleiten voor grote waakzaamheid op dit gebied. Maar of aan deze eis tot waakzaamheid wordt voldaan met het betrekken van de wacht bij de abortus, betwijfel ik. De vraag waar het om gaat is wat we doen moeten in het geval een vrouw zwanger is geworden tegen haar wil. Onder de laatste woorden moet een streep. Het gaat niet om het onderbreken van zwangerschappen die aanvaard worden (al kan ook dat, tot iemands groot verdriet, nodig zijn, wanneer b.v. gekozen moet worden tussen het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's