GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 53

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AGGRESSIVITEIT IN DE BIJBEL* DOOR

PAUL

TOURNIER

1. Het realisme van de bijbel Vorig jaar, tijdens de conferentie in Woudschoten, hebben we het realisme van de bijbel met betrekking tot het sexuele leven leren kennen. De bijbel kent geen enkel sexueel taboe, ze spreekt over sexualiteit zonder enige terughoudenheid. Hetzelfde geldt voor de aggressiviteit. De bijbel spreekt er overvloedig over zonder ergens ook maar de aggressiviteit te verdoezelen of te verkleinen. Overal vindt men aggressie, moorden, jaloezie, oorlogen, burgeroorlogen, godsdienstoorlogen, geweld. Het bijbels realisme toont de mens zoals hij is en het hele nieuwe testament is vol van de strijd op leven en dood tussen Jezus en de godsdienstige leiders van zijn tijd, met daarna de vervolgingen van de christenen. De zegening van God heeft steeds een keerzijde. Het land, dat God aan de Hebreeën beloofde, behoorde aan andere volksstammen, die overwonnen werden opdat de Hebreeën door God konden worden gezegend. De uitspraak „Gott mit uns" die men aan de duitsers toeschreef is van bijbelse oorsprong, en er is in de bijbel geen gebod dat zegt: „gij zult niet aggressief zijn". Integendeel, in Genesis wordt de aggressiviteit als een soort levenskracht beleefd en het bevel dat in den beginne de mens gegeven wordt om de natuur aan zich te onderwerpen is reeds een aggressief bevel. Het idealisme dat scheiding maakt tussen positief en negatief gerichte aggressiviteit is niet bijbels. Ik kan geen tafel maken als ik niet eerst een boom omhak, en daarmee de natuurlijke orde verstoor. Dat gaat door tot de atoombom. Vaak ziet men dat God aggressieve mensen gebruikt ik zeg niet dat God alléén aggressieve mensen gebruikt. Volgens de bijbel ge* Tijdens de conferentie voor de Médecine de la Personne gehouden te Stuttgart van 23-30 augustus 1970 sprak Paul Tournier in een „étude biblique" over Aggressiviteit in de bijbel. Hij verdeelde het onderwerp in drie punten: 1. het realisme van de bijbel, 2. de aggressiviteit van God, 3. de verhouding tussen aggressiviteit en dialoog. - Met vriendelijke toestemming van de Redactie van „Soteria", orgaan van de Protestants-Christelijke Artsen Organisatie in Nederland, wordt het toen gezegde hier uit de november 1970-aflevering overgenomen in de vertaling van de heer K. Zuidema.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's