GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 62

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

maar alleen door gemeenschap met het eeuwige Wezen langs een

mystieken weg van contemplatie en meditatie.'

In zijn meditaties Nabij God te zijn zocht Kuyper de mystiek, maar hij

wees ook op het gevaar daarvan: 'Zoo vanzelf neigt de ziel, die God

zoekt, er toe, om de grens, door het "nabij" God gesteld, te

overschrijden en tot in het wezen Gods te willen indringen. Voor dit

gevaar was het oog van meet af open, en ik meen er aan ontkomen te

zijn.' Maar in zijn theologie handelde Kuyper rustig over Gods

mededeelbare en zelfe onmededeelbare eigenschappen en over de

Vrederaad van God, waarin Hij als schepper, middelaar en herschepper

besluiten nam. En in zijn meditaties zocht Kuyper via overdenkingen

des harten de onmiddellijke nabijheid Gods op.

Antropologisch was het schema van Kuyper dat van lichaam en ziel. De

band daartussen leidde tot het punt waar het leven nog ongedeeld was,

met het hart als uiting van de ziele, de kern der persoonlijkheid, het ik,

waar in de diepte de goddelijke vonk der wedergeboorte werd en bleef

aangeblazen.

Als Christus tot de overste der Joden, Nicodemus, zegt: 'tenzij iemand

wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien', kan

men dat verstaan als een oproep tot levensvemieuwing aan een

volwassene. Kuyper vatte deze woorden op als een bestaansvoorwaarde,

waaraan ook de kleine kinderen, die vroeg stierven, moesten voldoen

om in de hemel te komen. Dan draait alles om de wedergeboorte als

zijns-verandering. Het inwendig verbond bevat dan die wedergeboorte.

De jonge kinderen, die als teken van tenminste het uitwendig verbond

gedoopt worden, hield men voor wedergeboren en deelhebbers aan het

inwendig verbond, totdat in een aantal gevallen uit hun latere leven het

tegendeel bleek.

58

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's