GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van de VU-grondslag. Het ideaal van een Civitas Academica op

grondslag van de gereformeerde beginselen bleek niet bereikbaar.

Dit alles en een grotere openheid van geest, de toename van

het aantal studenten van niet-gereformeerde afkomst en de 100%-

subsidie door de overheid, brachten gezameiüijk de grote verande-

ringen van 1960-1970 bij de VU.

In die jaren werd de gereformeerde grondslag vervangen door

een algemeen christelijke doelstelling. De bestuurs-structuur werd

veranderd en de VU kreeg een veel grotere zelfstandigheid ten

opzichte van de Vereniging. De invloed van de overheid nam door

de 100%-subsidieregeling enorm toe, terwijl door de democratise-

ring aUe personeelsleden en alle studenten mede enige invloed

konden uitoefenen op de richting waarin de VU zich verder zou

ontwikkelen. Daarmee ging veel van het specifieke van de VU

verloren.

Bij het eeuwfeest van de VU zei de rector-magniöcus H.

Verheul dan ook in zijn rede Een eigen universiteit...: 'Een

christelijke wetenschap ontwikkelen zoals vroeger wel gedacht, is

niet meer wat de V.U. pretendeert.' Daarmee gaf hij de

oorspronkeUjke bedoeling van A. Kuyper prijs en ook wat velen na

Kuyper had bezield. Bij de opening van de VU zei A. Kuyper:

De mensch in zijn tegenstelling van gevallen zondaar of zich

ontplooiend natuurwezen, keert als het 'subject dat denkt', of ak het

'object dat tot denken noopt', immers in élke faculteit, in élke

wetenschap en bij élken onderzoeker weder. Och, geen enkel stuk van

onze denkwereld is hermetisch te scheiden van de andere deelen; en

geen duimbreed is er op heel 't erf van ons menschelijk leven, waarvan

de Christus, die aller Souverein is, niet roept: 'Mijn!'.

H. Dooyeweerd vertolkte met bezieling dit uitgangspunt in 1930 met

even duidelijke woorden:

Als de wetenschap aan den wortel der Christelijke religie onttrokken

was, wat had de Christen dan met haar van doen? Als er een inderdaad

neutrale wetenschap mogelijk ware, dan moest de absoluutheid der

Christelijke religie worden prijsgegeven, want tegenover de absolute

waarheid is op geen enkel terrein een neutrale houding mogelijk. De

wijsbegeerte der wetsidee betekent de volkomen breuk met de idee

eener neutrale wetenschap.

407

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's