Medische psychologie - pagina 279
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
Communicatievaardigheden in de opleiding tot arts
MA. Batelaan
Samenvatting
Een belangrijke taak van de medisch psycholoog In het medisch curriculum Is het
trainen van geneeskundestudenten in communicatievaardigheden. In deze trainingen
worden communicatievaardigheden, die relevant zijn bij het medisch handelen,
geoefend in verschillende gesprekssituaties. Het doel Is dat de artsen-in-spe het
belang van deze vaardigheden aan den lijve ondervinden, onderzoeken hoe emoties,
normen en waarden invloed hebben op het eigen gedrag en wat de gevolgen daarvan
kunnen zijn. In dit hoofdstuk wordt een schets gegeven van de practica Medische
Communicatie aan de medische faculteit van de Vrije Universiteit.
Inleiding
Frans, een economlestudent van 23 jaar, Is aangereden door een auto. Zijn
onderbeen is verbrijzeld. Het kan niet meer hersteld worden en zijn onderbeen zal
moeten worden geamputeerd. Dit is hem gisteren door de behandelend arts
meegedeeld.
Tijdens het ontbijt komt de chirurg langs. Hij doet de gordijnen dicht. "Goedemorgen,
een beetje kunnen slapen?" Frans: "Nou, met die slaappil wel, maar ik heb toch wel
wat vragen." Arts: "Nou, daarvoor ben ik ook langsgekomen". (Frans voelt langzaam
zijn verzet tegen zijn lot groeien: het kan gewoon niet waar zijn, er moet toch meer
mogelijk zijn). Frans: "Maar hoe kan dat nou? Gisteren zei u iets over al die losse bot
deeltjes. Kunnen ze die niet aan elkaar schroeven? Ik heb ook eens iets gehoord over
superlijm. Gister zei een vriend van me dat er bij iemand wel eens die losse
fragmenten vervangen zijn door kunstdelen. Het fijne heb ik niet precies gehoord,
maar er moet toch nog wat mogelijk zijn met de huidige techniek ?"
Bovenbeschreven casus is een van de vele voorbeelden die in het practicum
Medische Communicatie worden gebruikt om geneeskundestudenten (medische)
communicatievaardigheden te leren. De casus wordt gebruikt in een les waarin het
thema 'verlies en rouw' wordt behandeld. Doel van deze les is studenten bewust te
laten worden van hun eigen reacties en emoties en hoe deze in relatie staan met de
manier waarop ze reageren op emoties van anderen (patiënten) en welk effect dit
weer kan hebben op het gesprek met patiënten. In de les wordt besproken hoe het
zou zijn als Frans een vriend zou zijn: wat zouden de studenten tegen hem willen
zeggen? Ook wordt stilgestaan bij hoe het zou zijn als de studenten zelf In de situatie
van Frans zouden verkeren: hoe zouden ze willen dat familieleden en vrienden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's