GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 19

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

deutisch examen moet blijven; het moet toetsen op geschiktheid, maar

behoeft niet representatief te zijn voor de studie.

Tweederde is voor gestandaardiseerde studietoetsen (het begin van de

multiple choice-tentamens gloort). Men is voor landelijke examenpro-

gramma's en voor het invoeren van wat later de extraneus zal gaan

heten. Massaal is men voor integratie van het post-academisch onder-

wijs en voor onderzoek van onderwijs. Slechts 28% van de onder-

vraagden vindt uiteindelijk de voorstellen van Posthumus een verbete-

ring van het onderwijs, 48% heeft geen mening.

De mening van de staf wordt aan het Faculteitsbestuur meegedeeld.

In mei 1969 rapporteert het bestuur van de faculteit het resultaat van

de enquête in de gehele faculteit m.b.t. de plannen van Posthumus aan

het College van Curatoren.

Belangrijke conclusies zijn : een vierjarig doctoraalopleiding lijkt niet

realiseerbaar, ook al omdat niet duidelijk is hoe de vooropleiding eruit

zal zien (de Mammoet komt net kijken in het voortgezet onderwijs);

het eerste studiejaar zal kunnen toetsen op geschiktheid voor de medi-

sche studie, maar niet tegelijk voor andere studies; het kandidaatsexa-

men heeft een eigen waarde die uitgaat boven de waarde van vrijstel-

lende tentamens; het zelfstandig kritisch leren denken zal geweld aan-

gedaan worden bij verkorting van de studieduur; het vervallen van

recht op onderwijs na zes jaar wordt bepaald door economische motie-

ven en is onredelijk omdat er capabele studenten zijn die langere tijd

nodig hebben (o.a. door student-assistentschappen en andere werk-

zaamheden); het instellen van landelijke examens vereist eerst gelijk-

stelling van curricula en vervolgens het omvormen van de examens tot

multiple choice-examens, wat leidt tot vervlakking van de studie;

wetenschappelijk onderzoek moet niet gezien worden als een neven-

taak; een promotie kan niet in 2 tot 3 jaar worden afgewerkt, omdat

deze van veel factoren afhankelijk is en de promovendus ook onder-

wijstaken heeft; postacademisch onderwijs is een taak van de universi-

teit.

Een verslag van de studieraad (de voorganger van de onderwijscommis-

sie) uit 1969 meldt een paar aardige punten gezien vanuit het onder-

wijsbeleid :

• 90% van de studenten, zo blijkt uit een enquête, is voor een

college medische filosofie, er wordt gepleit voor een vakfilo-

soof

17

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's