Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 57
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
(met een Raad van Toezicht waarin het bestuur van de Vereniging was vertegen
woordigd) Het betekende verdere uitholling van het bevoegd gezag De klem
mende vraag was wederom welke taak kon de Vereniging nog hebben'
GITP raadde aan om een oude taak opnieuw ter hand te nemen Wat de Vereni-
ging nog restte lag met in de gezagssfeer, maar op het gebied van de identiteit
Ze diende een dialoog aan te gaan met de universiteit over de koers van de
instelling Over de juistheid van het advies bestond in de Vereniging en haar
bestuur grote twijfel Maar ook het Bezinningscentrum, dat eveneens zorg droeg
voor de VU identiteit, ontraadde het krachtig universiteit en Vereniging hoor
den zich niet als twee partijen te gedragen Daarmee was het College van
Bestuur geheel eens Dialoog is goed, maar wel anders geïnterpreteerd dan als
een gesprek tussen Vereniging en universiteit Het Bezinningscentrum kwam
met een ander voorstel dialoog als gesprek tussen wetenschap enerzijds en
geloof en levensbeschouwing anderzijds Het accent dat bij VUSA vooral was
komen te liggen op informatie, zou verschoven moeten worden naar vorming
en debat En wel ten behoeve van, en m samenwerking met de doelgroep buiten
de universiteit
In 1993 trad ik, als filosoof, als nieuw staflid toe met een dubbele taak, opvolger
van het inmiddels vertrokken hoofd VUSA centrum, Jan Weemnk, en 'dialoog
coordinator' Weldra kreeg ik een begeleidings- en klankbordgroep naast me, de
werkgroep Dialoog, samengesteld uit universitaire vertegenwoordigers en
bestuurskader van de Vereniging, met een sterk inhoudelijke component Al
snel bleek dat de functie weinig omschreven was Na enige tijd werd de inhoud
ervan onder woorden gebracht in een notitie, resultaat van aanhoudende
gesprekken met de Werkgroep De basis vormde een voordracht die de filosoof
C A van Peursen twee jaar eerder voor de Vereniging had gehouden ' Van Peur
sen stelde dat wetenschapsbeoefening zelfstandig is, maar wel gebonden aan een
specifieke context, ze is autonoom, maar 'relationeel autonoom' Voor de weten-
schap aan de VU is dat de christelijke context, die echter vaak verborgen blijft
Die context zou expliciet moeten worden gemaakt Het dialoogpiogramma nam
deze gedachte over en formuleerde als taak mogelijk maken en ontwerpen van
'het gesprek tussen universiteit en maatschappij' over ethische en levensbeschou-
welijke kwesties Hoe diende dat te gebeuren' In een gesprek met de wetenschap
over 'zinvragen', dat gesprek zou 'waarden' als onderwerp hebben Uitgangs-
punt hierin vormde de gedachte dat universiteit en samenleving een grensgebied
delen, waar beide elkaar kunnen ontmoeten Het gaat met om waarden van de
wetenschap, zoals integriteit, betrouwbaarheid en kritische zin Wel om externe
waarden waarop wetenschapsbeoefenaar en leek gelijkelijk steunen en waarover
ze met een in beginsel gelijke mate van competentie kunnen spreken Althans,
de autoriteit van de wetenschap heeft hier met de overhand Dat grensgebied is
met alleen voor de betrokken leek van belang om de wetenschap te bevragen, er
IS ook een verhoopte relevantie voor de wetenschapsbeoefenaar zelf gelegen
55
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's