GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 228

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 228

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

224 VB Filosofen van de systematische vakken

die in al zijn publicaties impliciet aanwezig was en in zijn Feiten, waarden, gebeur-

tenissen weliswaar expliciet maar schetsmatig had beschreven, heeft hij niet uitge-

werkt in een omvattend systematisch-filosofisch werk. Dat hij niet een christelijke

filosofie uitwerkte, lag aan zijn filosofische oriëntatie èn houding. Hij wilde op een

open manier filosofie beoefenen, zonder bij voorbaat een religieus dogma of grond-

motief te poneren, dat niet ter discussie zou staan. Toch wilde hij herkenbaar zijn

als christenfilosoof: iemand die functioneert in de werkelijkheid die zich aan hem

openbaart als een normative werkelijkheid en die hij door zijn functioneren als zo-

danig onthult. In een filosofisch debat stelde hij zich dienstbaar op door vooroor-

delen bloot te leggen en ter discussie te stellen, communicatie te bevorderen en ge-

meenschap tussen mensen te stichten - zonder een synthesefilosofie na te streven.

Omdat hij op communicatie was gericht, zocht hij eerst altijd naar overeenkomsten

en wees hij vervolgens op verschillen. In zo'n debat deed hij een beroep op morele

en religieuze motieven, en duidde hij persoonlijk de werkelijkheid waarin hij func-

tioneerde als Gods schepping.

Met zijn publicaties, colleges en andere voordrachten heeft hij invloed gehad op

veel studenten, filosofisch geïnteresseerde lezers en toehoorders. Hij sprak hen

aan op hun morele, religieuze, maatschappelijk en politieke verantwoordelijkheid,

waarmee zij in hun eigen leefwereld en op hun eigen manier aan de slag konden

gaan. Op deze manier ging hij ook om met zijn promovendi.*^ In deze communica-

tieve en dienstbare wijze van filosoferen zag hij de zin van zijn werk.

Na zijn emeritaat in 1985 werd Van Peursen opgevolgd door de Amerikaanse fi-

losoof dr. N.P. Wolterstorff, die van 1986 tot 1990 aan de Vrije Universiteit verbon-

den zou zijn.

4 A. Troost: ethicus met een beperkte visie op ethiek

Voordat Troost in 1967 werd benoemd tot hoogleraar wijsgerige ethiek in de Cen-

trale Interfaculteit, was hij sinds 1964 werkzaam als buitengewoon hoogleraar voor

sociale ethiek in de Faculteit der Economische Wetenschappen en de Faculteit der

Sociale Wetenschappen. Hij gaf sociale ethiek voor drie afzonderlijke groepen: doc-

toraalstudenten economie, sociologie en politicologie. Reeds een maand na zijn be-

noeming in 1964 hield hij zijn inaugurele rede, getiteld Vermogensaanwasdeling

en sociale ethiek. De centrale vraag in zijn rede was of vermogensaanwasdeling het

juiste en rechtvaardige middel was om tot bezitsvorming en -spreiding te komen.

83 Aan de Vrije Universiteit trad Van Peursen op als promotor van H Bade, Homo hahitans An Inquiry

into the Philosophy of Dwelling, its Scientific Basis in Contemporary Anthropology and its Practical Application

Today (1972), B H Son, Science and Person A Study on the Idea of Philosophy as 'Rigourous Science' in Kant

and Husserl (1972), M C Doeser, Tussen objectiviteit en praxis Over wetenschappelijke objectiviteit m eenkon-

frontatie tussen Popper en Wittgenstein (1980), F Schipper, Intuïtie en constructie in de filosofie van Husserl en

Carnap (1980), G M N Verschuuren, Het modelgebruik m natuurwetenschappen en theologie Een vergelijkend

wetenschapstheoretisch onderzoek naar theoretische modellen (1981), E O I Jozefzoon, De emancipatorische fi-

losofie van Ludwig Feuerbach (1983), G M Huussen, Economisch evenwicht Een vakwijsgerig-methodologisch

onderzoek naar de betekenis en funktie van het evenwichtsbegrip in de economie (1985), Y A Kang, Schema

andSymbol A Study m Kant's Doctrine of Schematism (i<)S^),E va.i\ Leeuwen, Descartes'Regulae De eenheid

van heuristische wetenschap en zelfbewustzijn (1986), D V House, Without God or his Doubles A Study m the

Philosophy of Richard Rorty (19S8) en G.L. Hameete, Kierkegaard Van exemplaar naar de enkeling (1990).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 228

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's