Omstreden normalisering - pagina 47
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
Al in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog is er voortdurend strijd
tussen theologen en filosofen. Herman Dooyeweerd, opgeleid als
rechtsfilosoof en de eerste directeur van het wetenschappelijk insti-
tuut van de Anti-Revolutionaire Partij (ARP) en volgens sommigen
de grootste en ook meest oorspronkelijke Nederlandse filosoof van de
twintigste eeuw,3 benadrukt in discussies over zijn Wijsbegeerte der
Wetsidee dat zijn werk filosofie is en zeker géén theologie.^^ In een re-
cente bewoording van de reformatorische filosoof Bas Hengstmengel:
De grondleggers Dooyeweerd en Vollenhoven willen met de
Wijsbegeerte der Wetsidee een wijsbegeerte ontwikkelen die in
overeenstemming is met de heilige Schrift: alle wetenschap en
wijsbegeerte zijn noodzakelijkerwijs religieus bepaald. Vaak
verborgen religieuze uitgangspunten van de wetenschap moe-
ten aan het licht worden gebracht en uitgangspunt van gesprek
zijn. De WdW wordt wel gekenschetst als een wijsgerige ont-
maskering van het seculiere denken én een alternatieve, christe-
lijke filosofie. De WdW probeert aan te tonen dat het postulaat
van de autonomie van het denken onhoudbaar is. De reforma-
torische wijsbegeerte - zoals de WdW ook wordt genoemd - is
tevens bekend vanwege haar theorie van de wetskringen (mo-
dale aspecten, kengebieden, wetskringen). Het belangrijkste is
dat de wetskringen niet tot elkaar herleid kunnen worden. Elke
kring heeft zijn eigen 'geheim'.^^
De eigen aard van ieder aspect maakt dat het niet vanuit wetten en be-
grippen van een ander aspect kan worden beschreven of verklaard.
Het wetenschappelijke denken is volgens Dooyeweerd wel altijd ge-
worteld in een grondmotief. Ieder denken vindt zijn wortels in een op-
vatting over de 'zintotaliteit', de samenhang, eenheid en oorsprong
van de werkelijkheid en de menselijke ervaring. Het zwakke punt bij
Dooyeweerd is zijns inziens dat hij door uit te gaan van een specifieke
interpretatie van de christelijke traditie en die als 'Bijbels' te presente-
ren, geen ruimte laat voor andere benaderingen in diezelfde traditie.'^
Dooyeweerd wordt direct na zijn benoeming als hoogleraar gecon-
fronteerd met soms bijtende kritiek, met name van de zijde van de
theologische faculteit. VU-theoloog en hoogleraar Valentijn Hepp,
'een bozige conservatief ,^4 schrijft een serie brochures tegen Dooye-
weerd en zijn ^collega hoogleraar en tevens zwager Dik Vollenhoven
onder de veelzeggende titel 'Dreigende Deformatie', waarvan de eerste
45
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's