GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 30

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

^immBmBmsmsmBmsmm

20 het motief en beginsel der Reformatie zelf onzedelijk zou zijn, is, ik aarzel niet het uit te spreken, laster. Ik zou kunnen volstaan ter w^ederlegging van deze aanklacht met u te verwijzen naar de symbolen, waarin onze Protestantsche Kerken haar geloof beleden hebben. Daar, in de officieele geboorteacte onzer Kerken, moest de afbuiging van de ethische lijn te merken wezen, indien ze voor het karakter der Reformatie beslissend was. Laat Rome al deze symbolen van het Protestantisme nemen en laat ze één, ook maar één mij aanwijzen, waar de zedelijke werkzaamheid van den mensch overbodig wordt verklaard, de noodzakelijkheid der goede werken wordt bestreden, de genade van Christus een vrijbrief om te zondigen wordt genoemd. Ze kan het niet, want uit al deze belijdenissen klinkt eenstemmig, wat de Confessio Augustana, de magna charta van het Protestantisme, reeds beleden heeft: „docent quod fides debeat bonos fructus parere et quod oporteat bona opera, mandata a Deo facere, propter voluntatem Dei." *") En ik leg op dit getuigenis onzer Symbolen tegenover Rome dubbelen nadruk, omdat Rome zelf in haar polemiek met ons, Protestanten, er altoos weer op wijst, dat men haar leer niet naar de practijk, maar alleen naar de officieele belijdenis der Kerk beoordeelen mag. Toch wil ik achter dit schild der Confessie gedoken den aanval niet ontwijken. Ik ben bereid ook zonder die bedekking mij in den strijd te wagen; zelfs wil ik, schoon ik als Calvinist daartoe het volste recht zou hebben, mij niet op Calvijn in plaats van op Luther beroepen. Ik geef het voordeel der rokade prijs en schuif den koning van het spel naar voren. Aan Luther, den vader van het Protestantisme, moge dan getoetst worden, of deze aanklacht van Rome juist is, mits, — dit ééne beding stel ik — men mij niet den gehalveerden of verminkten Luther geve, dien Rome als Zerrbild aan het volk vertoont, maar den geheelen Luther der realiteit. Nu geef ik aan Denifle volkomen toe, dat de theologie van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's