GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het geheim van het recht - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geheim van het recht - pagina 14

Rede ter gelegenheid van de 82e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

hij Met hun daarom Barabbas los en gaf Jezus, na Hem gegeseld te hebben, over om gekruisigd te worden."-'^ Op dat ogenblik werd het recht in Christus geheihgd. Op dat ogenblik werd ook voor het recht waar: „Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan den boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kermen." ^* Het minste wat van het recht gezegd moet worden is, dat het zijn zetel heeft in Gods boezem.^" Het recht wordt gevonden door mensen. Geen rechtsstelsel is volmaakt, maar alleen wanneer het betrokken is op God, ook Van der Hoeven wijst daarop, benadert het juiste afweging van belangen, ware vrijheid, te dragen verantwoordelijkheid, rechtvaardige straf. Het waarHjk schitterende Romeinse rechtsstelsel kende als grondbeginsel: honestum vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere, rechtschapen leven, de ander niet schaden, ieder het zijne geven.'^^ Op beslissende punten faalde het echter in de erkenning van de mens als schepsel Gods; zo gold het niet voor slaven. Het formele beginsel: honestum vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere, krijgt eerst een materiële inhoud, waimeer het gezien wordt in het licht van het woord van Micha: „Hij heeft u bekend gemaakt, o mens, wat goed is en wat de Here van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid Hef te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God."^^ Men kan het ook uitdrukken met de zinspreuk van het wapen van Suriname: Justitia, pietas, fides, gerechtigheid, vroomheid, trouw. Hier Hgt de basis voor de goede trouw in het overeenkomstrecht, voor het handelen zoals in het maatschappelijk verkeer betaamt, voor de plichten van burger en overheid, voor een strafrecht, dat mens en gemeenschap in de juiste verhouding ziet, voor een internationale samenleving, waarin de oorlog niet meer geleerd wordt. Grijpen wij zo echter niet te hoog? Kan men het aardse recht zo in verband brengen met God? Gaapt tussen menselijk recht en Goddehjk recht niet een kloof, die biimen de grenzen van deze wereld onoverbrugbaar is? Wij raken hier een vraagstuk, dat in de naoorlogse rechtswijsgerige ^^ Marcus 15 : 15. ^8 Johannes 1 : 18. ^^ Over de betekenis van Jezus voor Pilatus voor recht en staat zie men Karl Barth, Rechtfertigung und Recht, Zurich 1938; P. Scholten, Evangelie en recht, Verzamelde Geschriften I, blz. 413 e.v. 21 D. I, 1, 1, 10. 22

12

Micha 6 : 8.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1962

Rectorale redes | 29 Pagina's

Het geheim van het recht - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1962

Rectorale redes | 29 Pagina's