GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Intrede te Amsterdam.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Intrede te Amsterdam.

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Intrede te Amsterdam.

't Was voor Gispen jarenlang een droom zijner jeugd geweest, om nog eens in zijn geboortestad Evangeliedienaar te zijn. Van die begeerte had hij zich dan ook nooit geheel kunnen losmaken. Maar telkens als de Amsterdamsche gemeente hem beriep, kon of durfde hij niet komen. In de latere jaren dacht hij er nauwelijks meer aan, dat zijn weg ooit naar de hoofdstad des lands zou leiden. Geheel vrij van de zaak was hij echter nooit. En toen hij nu voor de vierde maal hierheen beroepen werd, durfde hij ditmaal niet weigeren. Weliswaar viel vooruit te berekenen, dat het jaarlijksche tractement van f2000 onvoldoende zou zijn. Hiervan toch ging bijna de helft af voor huishuur en belasting. Maar eenige Amsterdamsche vrienden ruimden dit onoverkomenlijke bezwaar uit den weg. En zoo kwam Gispen dan toch in zijn vaderstad.

In de Nieuwe Kerk van de Christelijke Gereformeerde Gemeente op de Keizersgracht werd hij op Zondagavond 14 Augustus 1881 door zijn ambtsbroeder L. Neijens met ©en voiortreffelijk, ernstig en hartelijk woord bij de gemeente ingeleid, om er den daaropvolgenden Woensdagavond zijn intrede te doen met een leerrede O'Ver 2 Corinthe 4:5 „Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uwe dienaren zijn om Jezus' wil”.

De blijdschap was dien avond niet onvermengd, wegens het aanstaand vertrek van den anderen collega. Ds H. Beuker naar Emlichheim, Graafschap Bentheim, zijn vaderland. Gispen verheugd© ©r zich echter in, nog ©enig© weken zijn omgang, zijn wetenschappelijken omgang vooral, te mogen genieten.

Voorts herdacht de nieuw© leeraar op dien 17den Augustus tevens het feit, dat hij juist vijf-en-twintig jaar geleden in de landelijke gemeente van De Lier de Evangeli©prediking aanvaardde, en wel met denzelfden tekst, dien hij nu had geko'Z©n. Hij wist echter niet meer, wat hij toen gezegd had. Dat woord was vervlogen, gelijk zoovel© woorden. Maar wat ook in hem en om hem in al die jaren veranderd mocht zijn, zijn ideaal bleef hetzelfde. Niet zichzelven, maar Christus Jezus te prediken, dat was de keus en leus zijner jonkheid; daaraan hoopte hij getrouw te blijven tot zijn laatst© ure.

De intreepreek verscheen bij P. van der Sluys Jr te Amsterdam onder den titel: „De Apostolisch© Prediking".

Eerst wordt met enkele trekken de inhoud dier apostolische prediking aangewezen. Deze is zóó rijk, zóó waar, ©n met zulk een hoog gezag bekleed, dat we ons niets hoogers en beters denken kumien.

Aan het slot van dit eerste deel lezen we dez© persoonlijke ontboezeming: „Wanneer ik alles naga, wat gedurende die vijf-en-twintig jaren, di© ik in dienst van het Evangelie mocht doorbrengen, mij overkomen is, dan sta ik beschaamd voor Gods aangezicht vanwege zooveel ontrouw en plichtverzuim en ondankbaarheid; dan belijd ik het, dat mijne bediening door veel zonde bezoedeld is, en ik nog maar al te veel mijzelven gepredikt heb, in plaats van Christus Jezus den Heere. O, ik denk met schaamte aan de oogenblikken, waarin ik, diep moedeloos, haast zeide: z©nd een ander, maar zend mij niet! en terwijl ik door anderen als hoogst gelukkig beschouwd werd, zou hebben willen vluchten, indien de middelen mij daartoe niet ontbroken hadden. Van buiten strijd, van binnen vrees; ik heb er iets van leeren fcemien. Maar des te meer roem ik nu ook, met vroolijk zingend© lippen, de trouw, de hulp, de barmhartigheid des Heeren, de genade, door welke ik ben, die ik ben. Ware het ooTbaar van deze plaats te zeggen, wat de Heere van mijn kindsheid af voor mij geweest is; wat tal van zegeningen en gunstbewijzen ik voor het uit-en inwendige, niet het minst in de laatste vijfen-twintig jaren, in huisgezin ©n gemeente van mijn God genoten heb, gij zoudt begrijpen hoe wonderlijk het mij is, thans als uw leeraar, na vier malen in vijftien jaren tijds door U beroepen te zijn, voor U te staan. Laat mij alles mogen samenvatten in dit ©ene, welbekende woord: „Mij is barmhartigheid geschied". Van die barmhartigheid in uw midden getuigenis af te leggen, door Christus Jezus te prediken als den ©enigen en algenoegzamen Zaligmaker van zondaren, dat is het doel, waarmede ik tot U ben gekomen. Geen heil dan in Christus; maar dan oiofc' behoudenis te prediken, allen, di© zijn naam aanroepen, ziet daar in 't kort, wat ook onder U mijn eenig streven zal zijn. En weet ge, wat mij daarbij bemoedigt? Het is de

Candidaten tot den H. Dienst. De Classis Leeuwarden der Geref. Kerken heeft aan den candidaat J. van der Linden te Leeuwarden, die zijn studiën in het buitenland voortzet, op zijn verzoek verlenging toegestaan van het hem verleende preekconsent voor den tijd van één jaar.

De herdenking der Afscheiding. De Kerkeraad der Geref. Kerk van Zégwaart heeft bij de Classis Den Haag het voorstel ingediend, dat de Classis adhaesie betuigen zal aan het voorstel van de Kerk van Ermelo, om overeenkomstig de idee door Prof. Dr A. G. Honig in „De Bazuin" geopperd in verband met de komende herdenking van de Afscheiding een „Hendrik de Cock-fonds in het leven te roepen voor steun aan hulpbehoevende kerken en bevordering van den EvangeHsatiearbeid. De. bedoeling is, dat die adhaesie ook gevraagd zal worden van de Part. Synode van Zuid-Holland ten Z,

Pensioengrondslag. De Geref. Kerk te Woudsend heeft aan de Classis Workum der Geref. Kerken voorgesteld: „De Classis stelle aan de Particuliere Synode van Friesland-Zuid voor om er bij de Generale Synode op aan te dringen, dat als grondslag van het pensioen van emeritus-predikanten in het vervolg genomen worde, het tractement van de(n) dienstdoende(n) predikant(en) in de gemeente, welke door den emeritus het laatst gediend is".

Oisterwijk (Noord-Brabant). In verband met het komend bezoek van de vele zomergasten vestigen wij de aandacht op het feit, dat hier in Oisterwijk een Gereformeerde Kerk is en wel aan de Kievitslaan, een zijlaan van de Gemullenhoekenweg, dicht bij Café „Gemullenhoeken". lederen Zondag wordt dienst gehouden, terwijl in deze diensten geregeld predikanten hopen voor te gaan.

Verdere inlichtingen verstrekt gaarne: de heer C. J. van der Maas, „Nimmerdor", George Perklaan C 40, te Oisterwijk (Ouderling). Andere kerkelijke bladen wordt verzocht, dit bericht op te willen nemen.

GEREFORMEERDE GEMEENTEN.

Beroepen te: Amsterdam: J. D. Barth te Borsselen.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Beroepen te: Benschop: L. Vroegindewey te Wilnis. Buiksloot: P. N. van Schouwenburg te Drogeham. Dinteloord: E. Schimmel te Ameide. Franeker (toez.): R. H. Oldeman te Broek in Waterland. Haskerhorne: Cand. J. de Vries te Nijland. Hengelo (O.): L P. v. d. Waal te Grijpskerke. Lage Vuursche: B. van Ginkel te Nieuwpoort. Nieuw Beerta: Cand. E. Postma te Heerlen. Oppenhuizen: C. J. Laarman te Musselkanaal. Overschie: C. G. H. Blok te Westmaas. Tienhoven: D. J. Lazonder te Werkendam. Waddinxveen: J. E. Klomp te Ede. IJsselstein: S. Goverts te Gameren.

Aangenomen naar; Amsterdam: Dr F. S. H. J. Berkelbach van der Sprenkel te Rotterdam. Angerlo (toez.): H. Boersma te Schoonebeek.

Bedankt voor: Franeker: R. H. Oldeman te Broek in Waterland, Lettelbert: A. J. Eykman te Zoeterwoude. Sprang: J. Bakker te Bleiswijk. Stedum: O. Hulstra te Sloten. Valkenburg (Z.-H.): D. M. Vermet te Oosterbierum.

Intrede te: peldoorn: . Dekker. Tekst: es. 26:8 (2e gedeelte). Huizen: . N. B. Bouthoorn. Tekst: x. 4:20. Landsmeer: . M. E. Bremer. Tekst:2 Cor. 4:5.

Afscheid van: ngerlo: . D. Buenk. Tekst: al. 5:1 en 13. Wilsum: . G. Abbringh. Tekst: atth. 28:20.

Evangelisatie in de Classis Enkhuisen. Een bijzondere dag. 30 April, een bijzondere dag. De Prinses der Nederlanden viert haar verjaardag en Nederland met haar. Er is blijdschap en dankbaarheid.

Maar ergens op een vergeten plekje van N.-Holland zit in een zaaltje van een café een groep menschen bijeen met van blijdschap stralende gezichten. Er gaat iets groots gebeuren. Er zal een samenkomst worden gehouden, waarin Gods Woord wordt gebracht. Het is geen kerkdienst, maar ook geen evangeHsatiesamenkomst. Van beide is er iets in. De bedoeling is voorloopig: stichten, opbouwen in het geloof, en anderen trekken.

bijge­ Er zijn stoelen te weinig. Er moeten er worden haald.

Buiten bij de deur staan enkele kinderen met een „wat moeten die menschen? "-gezicht. Zooveel kerken in de buurt en dan nog kerkdienst in een café? Wonderlijke menschen!

Ja, wonderlijke menschen!

Zij vinden het blijkbaar aangenaam om ruim een uur in zoo'n benauwd zaaltje te zitten, want zij zingen hun psalmen met beziehng, al is er geen orgel.

Wonderlijke menschen!

Sommigen zitten met glundere gezichten te luisteren en het is heelemaal niet grappig wat er gezegd wordt. Op den katheder staat met groote letters: „Nut en genoegen". Daarvoor leeft men in N.-H., en men vindt zichzelven daarbij heel braaf. Maar deze wonderlijke menschen zouden hier niet ter vergadering zijn, als zij enkel waren uitgenoodigd voor nut en genoegen. Zij komen niet om te lachen, al lacht hun hart wel van blijdschap. Zij kunnen nu tweemaal „ter kerk", 's Morgens kan de reis worden gemaakt naar Hoorn of Opperdoes per fiets, en 's middags kan de boerenarbeider nu vóór melktijd een korten „dienst" bijwonen in het café. En tegelijkertijd is er een e v a n g e l i s a t i e p o s t. Er is de eerste maal reeds iemand, die anders nooit bij ons ter kerk komt.

Wonderlijke menschen toch. Is het zoo fijn om tweemaal ter kerk te gaan? Of is er ook de hoop in het hart, dat het hier op den duur een gemeentevergadering kan worden ?

Zij geven in den hoed, die' als collectezak rondgaat, f 10, 27J4. Ja waarlijk, wonderlijke menschen!

Dit gebeurde, lezers, 30 April op de Gouw, onder Hoogwoud. Aanwezig waren, groot en klein, 46 menschen, w.o. voor dezen eersten keer de predikanten van Opperdoes, en van Hoorn, met den hulpprediker van Hoorn, die alle drie een kort woord spraken. De bedoeling is, dat de predikanten den hulpprediker in dit werk zullen bijstaan.

Gouw is een middelpunt, even ver van Hoorn als van Opperdoes gelegen. Daaromheen wonen enkele Gereformeerden, verspreid over verschillende dorpen. Wanneer nu met behulp van dezen een evangelisatiepost kan worden gevormd, dan is daar een prachtig centrum, ver van elke kerk, midden in het machtige Modernistische bolwerk.

Hoewel dan ook nog iedereen spreekt over crisis en achteruitgang, hoewel wij niet zien waar de gelden vandaan moeten komen, wij kunnen toch niet anders doen dan aannemen wat God naar ons inzicht ons aanbiedt. Wat voor enkele weken nog niet werd overdacht, dat is gebeurd: Er is bouwgrond gekocht voor een gebouw, dat tevens als kerkgebouw en vergaderlokaal kan worden gebruikt. Het huis van één onzer broeders ging in vlammen op, en wij kochten van de eigenaars den grond, prachtig gelegen, en groot genoeg om er een fhnk gebouw op te zetten.

De gelegenheid was zoo gunstig, dat wij onmiddellijk aannamen wat wij voor f 150 konden koopen. En nu kunnen wij openlijk optreden. De bouwgrond is gereed, zoodat niemand ons daarin meer kan tegenwerken.

Maar nu verder!

Wij vertrouwen op God en zoeken den weg der middelen. Hoorn en Opperdoes hebben samen aangevat, maar zal er iets van komen, dan moet de Classis, de Provincie, ja dan mag ook wel heel het land helpen. Welnu, wij roepe n het in heel Nederland uit, dat wij hier strijden tegen het rijk der duisternis in donker Noord-Holland! Helpt ons!

J. DIJKSTRA, Hoorn.

Girorekening van Ds J. Dijkstra 138738. Vooral vermelden het doel der gift.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1933

De Reformatie | 6 Pagina's

Intrede te Amsterdam.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1933

De Reformatie | 6 Pagina's