GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

,,Graag leeven van...."?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

,,Graag leeven van...."?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blijkens een antwoord, dat ds D. v. Dijk in Geref. Kb. •Gron. gaf op een ingezonden stuk van twee leden van V.E.R.A. (de Groningsche afdeeling van S.S.R., d.w.z. de Unie van Gereformeerde Studenten aan Openbare Universiteiten en Hoogescholen) heeft , , VERA" onlangs een ifeest georganiseerd; daarover is nog al wat in critischen - Zin te doen geweest. Van de zijde van de critiek was o.m. opgenferkt, dat „leder, die roept Heere, Heere, lid kan worden van VERA, en dat allerlei wind van leer, waaronder het barthianisme dan ruim baan heeft".

Tegen deze bewering wordt door de twee ook aan ons .sympathieke inzenders van VERA-zijde nog al heftig van leer getroklcen. Zij beweren, dat op het laatst gehouden Uniecongres de artikelen van de statuten, die spreken over grondslag en doelstelling onverzwakt zijn gehand-.haaid, en dat deze ook nu worden gehandliaafd".

Ze „worden dus gehandhaafd". Dat moet, als we de woorden serieus verstaan, hier niet maar beteekenen; .„we zullen ze niet officieel wijzigen", doch: , , en we zullen 't nu ook eens écht gaan méénen".

En, blijkbaar om de critiek op VERA (welke critiek door ds V. Dijk grootendeels rechtvaardig wordt geacht, •en ditmaal van „vrijgemaakte" zijde was uitgebracht) te remmen, de beide VERA-leden merken aan 't eind van Jiun stuk, bij wijze van „klap op de vuurpijl" op:

„Wij leren graag van prof. dr K. Schilder, wanneer hij, sprekend over S.S.B., het een bemoedigend verschijnsel acht, een bestaande organisatie tot haar grondslag te herleiden („Keformatie" 39-10-'49)".

Tot zooverre. Wij zullen niet wat hier staat, gaan ver-.gelijken met wat we schreven; want ieder begrijpt het ook zóó wel: als ik van een patiënt zeg: het is een , , bemoedigend" verschijnsel, dat eindelijk weer eens een half •bordje pap erin gebleven is, dan heb ik daarmee den dokter nog niet toegeroepen: bedankt voor de goede zorgen, maar hier zijn we al klaar. Er moet dan nog altijd heel veel gebéuren.

En de patiënt van zijn kant moet dit laatste oordeel •dan niet probeeren af te snijden met een zwakke verwijzing naar het medisch rapport, aangaande hem jaren .geleden ingediend, toen hij naar zijn jongste betrekking .solliciteerde, en gekeurd werd, en zich in staat en bereid noemde, het op te dragen werk aan te vatten.

JSTu kijken we eens naar een gedrukte uitlating van VTÉRA uit de laatste periode. In de bij de diagnose toch "wel mee te rekenen gedrukte offlcieele stukken, betreffende program etc. van VERA's jongste feest, lezen we dit „bemoedigend" — maar dan een dokter verontrustend — woord uit den mond van patiënt zelf:

„De grondslag van ons corps Is de Bijbel, het Woord van God, opgevat overeenliomstig de Drie Formulieren van Enigheid. Weet u nu nog niets? Och, de deskundigen bij ons zijn 't er ook niet helemaal over eens, maar het komt hier op neer, dat iedereen, die de orthodox protestantse beginselen aanhangt, bij ons niet alleen uitstekend op zijn plaats is, en zonder enige moeite lid kan worden en blijven, maar zelfs bij ons thuis hoort".

Wederom: tot zooverre.

De VERA-leden, die beweren, dat zij graag van K. S. ïeereu, zullen het hem niet kwalijk nemen, als hij, bij déze uitlating (niet van hen, doch) van patiënt zelf, dokter eens aankijkt, en zegt: hij is nog lang niet In orde, dat zien wij met z'n beiden zóó wel; je kunt het trouwens hooren aan zijn praat, 't Is 'm de toon, die 't doet.

„Weet U nu nog niets"? ^

Die vraag is, in de buurt van den eersten volzin, mis. "Want de Drie Formulieren zijn duidelijk; en als VERA en zijn programschrijvers willen, dat we hun grondslag erkennen voor werkelijk ten grondslag liggend, dan moeten ze liever schrijven: „en nu wéét u het"; dat schreven de mannen en vrouwen ook, die de belijdenisschriften, versch van de naald, bezorgden, soms clandestien, omdat ze anders geen kans kregen, bij de overheid, die hen straks daarom allicht zou gaan verbranden. „Nu weet U genoeg". „Nu weet U het precies". Die overheid behEindelde de inzenders van zoo'n versche belijdenis niet als een augur, die een anderen augur slechts met een knipoogje van „wij-kennen-mekaar" kon voorbijloopen (als geen menSch het zag, want dan keken ze deftig, en knipoogden niet). Die overheid dacht: „en nou hèb ik jullie, want die taal is duidelijk genoeg".

En dan dat railleeren over „deskundigen". De deskundigen bij ons, zoo staat er, zijn het er ook niet heelemaal over eens. Dat is niet waar; heel wat , , deskundigen" weten bizonder goed, dat zij meermalen de oude termen vasthouden, maar er een nieuwen inhoud in leggen, die er niet bij past. En daarmee houden ze dan de leeken voor den mal. Ze speculeeren erop, dat leeken wel leeken zullen blijven. Maar studenten moesten hun 't werk niet zoo gemakkelijk maken; door op dat leeken-deskundlgenschema — met een augurenknipoogje —• af te vliegen, om zoo te kunnen zeggen met de onwilllgen van Jes, 29: naar den éénen kant: wij zijn ook maar leeken, en dus: die zaken gaan ons te hoog; en naar den anderen kant: wij zijn aanstaande volksleiders, heelemaal geen leeken, maar die confessie is ook zoo ontzaglijk onhelder. Deskundigen? Maar de koekebakkers en schoenmakers, die op den brandstapel wachtten, wisten wel, wie hun duidelijke confessie, mèt of zónder schoonschijnende woorden, weersprak in materieelen zin, en wie niet.

En als dus een semi-officleel papier van VERA verklaart: leder, die de orthodox protestantsche BEGINSE­ LEN , , aanhangt", is bij ons uitstekend op' zijn plaats, dan antwoordt de man, van wien bovenbedoelde inzenders graag willen leeren:

a) maar dat is van VERA niet eerlijk: men moest zeggen: ieder die „Gods Woord, opgevat overeenkomstig de Drie Formulieren van Eenigheid" aanhangt, is bij ons op zijn plaats; en aangezien die drie formulieren willen samenbinden en meteen afsnijden, de waarheid belijden en daarna de dwalingen verwerpen, moet er nog een woordje bij: ieder, die deze drie formulieren NIET aanvaardt, is bij ons heelemaal niet op zijn plaats;

b) dat veranderen van „drie formulieren" in „beginselen" is in strijd met het beweerde nog-aan-den-gang-zijn van het handhaven van den grondslag;

c) ik durf bij voorbaat verzekeren, dat noch Inzenders, noch het VERA-bestuur, noch VERA zelf, noch het Uniebestuur, noch de Unie zelf, in staat zijn, den volke te zeggen: wat die orthodox protestantsche beginselen zijn; de heeren van het program moeten niet boos worden; en als ze willen, mogen ze eens gaan neuzen bij de V, U., die ook over „beginselen" (maar dan nog gereformeerde) sprak, en er óók al niet uit kwam, en de gevolgen dan ook draagt;

d) orthodox-protestsmtsch, staat er; is er dan óók een protestantisme, dat niet-orthodox is? Ik zeg „ja", wanneer het loopt over protestanten, die zich ioo noemen; maar ik zeg , , neen", als ik let op oorsprong en beteekenis van den naam „protestanten";

e) waarom zou VERA geen roomschen toelaten? Ik ken roomschen, die in dezen tijd ondanks hun enorme dwalingen ruimte laten voor waarheden die geopenbaard zijn, maar door wat men heden b.v. barthianen noemt, rondweg worden prijsgegeven, nog wel onder het voorgeven, dat ze „graag leeren" van die opstellers der gereformeerde belijdenis, omdat die goeie dappere kerels toch zoo'n , , pathos", zoo'n inwendig vuur hadden toen ze die respectabele stukken opstelden (respectabel dan ook vanwege dat pathos);

f) zoodat ik concludeer: dat program —• waaruit men „den geest proeft" — heeft bewezen, dat '.vie In zulke , , geestesgesteldheid" schrijft, niét graag leert van K. S, \ ereenigen doet men, zoolang men van hem , Jeert", niet op grondslag van het feit van Iemands zélfaankondiging, want die is vaak onjuist, doch van de materio der confessie, dien respectabelen en duldelijken INHOUD. K. S. is niet , , bemoedigd" door die luchtige program-woordjes over „deskundigen"; en meent, dat de opstellers van zoo'n programma op die manier niet den grondslag handhaven, doch het ernstige werk van hen, die S.S.R, willen terugleiden naar zijn grondslag, met een doodend glimlachje saboteeren. En als inzenders zoo'n program beschermen, maken ook zij zelf daardoor de ondernomen reformatiepogingen steriel, ook al zouden ze hun eigene wel ge­ meende zijn.

K, S,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

,,Graag leeven van....

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1950

De Reformatie | 8 Pagina's