GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 43

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

^

'i

i

1

• WÊ^ Mm

W^^m

^ L

^^^^ÊtÊ

^I^^^H^^^^^^^^^^^kr ^^ ^^^H Studiegroep van tineoiogen aan de maaltijd.

.^^H^T^BI^^^^^^^^^^KI^BI^JB M^Of^T^

i

j^É^^^^^^Sa^KÊÊÊ^^^^ % • ^VKm

^^Ê/ jf^^^^l^^^^^S^^^^^^^^^H • H I ^ '

Uit verschillende reacties blijkt dat gereformeerden kennelijk veel moeite hebben met deze argumentatie en hiervoor nauwelijks of in het geheel geen antenne bezitten. Ten slotte is er nog de derde partner, de Lutherse Kerk. Hier zou de identiteitsproblematiek eigenlijk nog veel zwaarder moeten wegen omdat zij zowel confessioneel verschilt van de beide andere partners als een geheel eigen geschiedenis heeft. Daarom is het interessant eens van hen te vernemen hoe zij nu aankijken tegen de discussie over de identiteit.

' .H^HHBB^^I^^^H éJB^^^^j^^^^^Mgk ,^K^BÊÊ^BP^^^^ÊBm MÊÊfm^m^^m^ '^F^^^m A^^^M ^ ^ ^ H ^^^^K'^.^^^H'^^lk MR

if^M' ^^H '^^^ff'WmJ^M^m 1 § j ^ aH^i^Bnl^M^^^WPMP •^^^•nVS ^t^É^^^KflB^ssi^^^Sl^^

^WmaP^y^JÉl|^^SB^^^M ^^^^^Bl^^^v ^^HPR^^^^^^^^^'

~ j

f •

'

1 g 5 s "

;

^^^^H^^S^i^^?^

geïntroduceerd, namelijk dat van de Nederlands Hervormde Kerk als 'planting Gods'. Volgens de 'bonders' is de Nederlands Hervormde Kerk als zodanig, gezien haar geschiedenis, onlosmakelijk verbonden met het Nederlandse volk. Zij kan niet opgaan in een ander type kerk zonder daarmee haar identiteit en haar roeping geweld aan te doen. Bij het verschijnen van het Nederlands Hervormd Pleidooi bleek, dat deze overtuiging niet slechts tot de kring van de Gereformeerde Bond beperkt bleef, maar ook daarbuiten verbreid was tot aan een enkele vrijzinnige toe. Naar deze overtuiging dient een samengaan van de betrokken kerken zich te beperken tot een federatie. wanneer tenminste de partners niet willen terugkeren tot, c.q. zich willen voegen bij, de Nederlands Hervormde Kerk.

De PAO-commissie is van mening dat deze actuele problematiek zo belangrijk is dat zij een behandeling in het algemene openingscollege van de volgende cursus verdient. Zij heeft drie sprekers gevonden om ieder op persoonlijke titel vanuit de betrokken tradities het onderwerp in te leiden, en wel dr P. Estié als lutheraan, d r j . Hoek die tot de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk behoort en prof.dr C. Augustijn als gereformeerde. In de morgenzitting komen de drie sprekers aan het woord terwijl er in de middagzitting een formumdiscussie zal plaatsvinden met de drie sprekers en d r j . Vree als gespreksleider. Niet alleen de cursisten maar ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. Datum: maandag 19 september 1994

vrije Universiteit

amsterdam

Aanvang: 10.30 - 15.00 uur Plaats: kerkzaal, 16e etage hoofdgebouw Informatie: tel. 020 - 444 6620 Calvijn en de zelfstandigheid van de kerk In hoeverre is Calvijn verantwoordelijk voor de zelfstandige organisatievorm van de kerk in het protestantisme? Dit behandelde Herman Speelman in zijn proefschrift, waarop hij in juni promoveerde. Speelman richt zich onder meer op de Franse calvinisten die, gedwongen door de vervolgingen van een pausgezinde overheid, een kerkelijk verband vormden, waarbij de kerk onafhankelijk van de overheid functioneerde. De Nederlandse gereformeerden kozen principieel voor een zelfstandig kerkelijk instituut, waarbij iedere inwoner zich vrijwillig als lid moest aanmelden om toegang tot het heilig avondmaal en de ambten te kunnen krijgen. Speelman concludeert dat Calvijn streefde naar een zeer bescheiden vorm van kerkelijke zelfstandigheid. terwijl het streven naar meer zelfstandigheid eerst onder de Franse calvinisten ontstond en later door de Nederlandse kerk overgenomen en uitgewerkt werd. De ideeën van Calvijn en zijn volgelingen over de zelfstandigheid van de kerk gingen op bepaalde punten uiteenlopen, zodat er in de tweede helft van de zestiende eeuw zelfs sprake was van twee calvinistische kerkopvattingen.

De faculteiten

>'

-^-^^^

41

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's