GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1996 - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1996 - pagina 23

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Biologie

ALVA: een populaire cursus Plantenfysioloog dr Anneke Wagner is sinds twee jaar coƶrdinator van de cursus Algemene VAardigheden (ALVA), een introductie voor tweedejaars studenten in de wereld van het wetenschappelijk onderzoek. Studenten maken kennis met literatuuronderzoek, het verwerken van gegevens, het opzetten en uitvoeren van onderzoek, het schrijven van een artikel en het mondeling presenteren van resultaten. Anneke Wagner: "De ALVA-cursus is bedoeld om de basisvaardigheden te leren die nodig zijn om wetenschap te beoefenen." Ze noemt het een bijzondere cursus en daarvoor heeft ze diverse redenen; "Uit de evaluaties komt steevast naar voren dat negentig procent van de studenten zegt dat ze veel heeft geleerd. Dat is exceptioneel hoog, zelfs bij biologie. Een tweede bijzonderheid is dat deze cursus in de jaren tachtig is opgezet op uitdrukkelijk verzoek van de studenten zelf. En het is ook opmerkelijk dat alle grote vakgroepen gezamenlijk aan dit onderwijs meewerken." Tijdens deze vier weken durende cursus werken de studenten in negen groepjes, die elk worden begeleid door een ervaren docent uit een van de drie grote vakgroepen, Doordat zeer verschillende biologen aan de cursus meewerken, zijn de onderwerpen ook heel divers: de ene groep werkt aan elektronentransport in cellen, terwijl een andere de zaadkieming in de bodem bekijkt. Daardoor is het programma erg gevarieerd, maar daar staat tegenover dat de resultaten soms moeilijk vergelijkbaar zijn. Anneke Wagner: "We hebben daarom plannen om de onderwerpskeuze te stroomlijnen. In samenspraak met de

vrije

werkgroep Theoretische Biologie zoeken we een centraal thema, bijvoorbeeld stress, dat vanuit allerlei specialismen bekeken kan worden." Onder studenten is de cursus populair. "Voordat ze er aan beginnen bestaat hier en daar nog wel enige scepsis omdat sommigen menen dat het een verkapte cursus schrijven is, maar na afloop is bijna iedereen enthousiast. Dat is heel opvallend." Verbreding door 'Biologie & Samenleving' "Het biologisch onderzoek in de vakgroepen is noodzakelijkerwijs erg specialistisch. Dat heeft tot gevolg dat veel biologen te beperkt worden opgeleid: ze krijgen te weinig kennis en vaardigheden die buiten het gekozen specialisme liggen. Onze rol is een bijdrage te leveren om die leemte op te vullen. 'Biologie & Samenleving' draagt ertoe bij dat de VU-biologen breder worden opgeleid. De biologen krijgen kijk op sociaal-wetenschappelijke aspecten van de biologie en op ruimere verbanden. Dat maakt ze als afge-

studeerden breed inzetbaar." Drjoske Bunders is sinds 1981 hoofd van de afdeling Biologie & Samenleving (B&S). Bunders afdeling verwierf vooral bekendheid door het onderzoek naar de maatschappelijke aspecten van de biotechnologie in ontwikkelingslanden. De verzamelde expertise vond onder meer weerslag in haar proefschrift uit 1994 over de 'Interactive Bottum Up Approach'. Wat is dat?Joske Bunders: "Het is een methode waarvan de kern is: hoe kun je technologische innovaties zo ontwikkelen datje rekening houdt met sociale en milieu-effecten. De methode wordt vooral gebruikt voor de biotechnologie in ontwikkelingslanden." De groep B&S verzorgt drie cursussen voor studenten. In het eerste jaar staat de korte cursus 'Biologie & Samenleving' op het programma. "We sturen dan zo'n tweehonderd biologiestudenten in groepen van vijf naar biologen die buiten de universiteit werkzaam zijn. Het is de bedoeling dat ze op die manier ontdekken op welke manier de biologie in de praktijk wordt toege|

"VU biologen worden breed opgeleid"

Universiteit

amsterdam

De faculteiten

21

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Revue | 104 Pagina's

Revue 1996 - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Revue | 104 Pagina's