GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 23

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Economische Wetenschappen

en Econometrie de beginselen van de 'accounting' heeft bijgebracht.

De kwaliteit van ons onderwijs 'Economie-onderwijs heeft goed niveau'. Zo kopte de Volkskrant enkele dagen na het verschijnen van het visitatierapport Economie. Voorzover het u mocht zijn ontgaan, de kwaliteit van het Nederlandse universitaire onderwijs wordt sinds het einde van de jaren tachtig periodiek beoordeeld. Deze beoordeling wordt uitgevoerd door visitatiecommissies: commissies van externe deskundigen, ingesteld door de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten. De discipline Economie werd in 1990 voor het eerst beoordeeld en voor de tweede maal in 1996. In dat jaar zijn 26 opleidingen gevisiteerd. Onder deze 26 opleidingen komen opleidingen voor als Economie, maar ook japankunde, Beleidsgerichte Economie en Economie van Landbouw en Milieu. Aan de Vrije Universiteit werden Bedrijfskunde van de Financiële Sector, Bedrijfseconometrie, Economie en Econometrie aan een kwaliteitscontrole onderworpen. Vermeldenswaard is dat de visitatiecommissie Economie in 1 996 onder voorzitterschap stond van prof.dr. L. Traas, op dat moment emeritus hoogleraar van de faculteit. Inderdaad, dezelfde die u waarschijnlijk nog

Vijf-lagenmodel In het visitatierapport Economie 1 996 openbaart de betreffende commissie van externe deskundigen dat een wetenschappelijke opleiding idealiter uit vijf lagen zou moeten bestaan. In de eerste twee lagen - basisvorming en verdieping - dient de internationaal geaccepteerde 'body of knowledge' te worden aangeboden.In de derde laag de specialisatiefase - moet ruimte worden gereserveerd voor specialistische kennis. De keuzefase, de vierde laag, moet ruimte bieden voor vrije keuzevakken. Deze keuzelaag kan zowel op verdieping als op verbreding zijn gericht. Ten slotte de vijfde laag, die gericht is op de voorbereiding op de latere beroepspraktijk. De onderwijsprogramma's aan de gevisiteerde opleidingen zijn tegen de achtergrond van dit referentiekader beoordeeld. Naast een oordeel over de kwaliteit van het onderwijsprogramma moest de commissie zich ook uitspreken over de kwaliteit van het onderwijsproces. Onder dit laatste verstaat de commissie het onderwijsmanagement, de studeerbaarheid en de begeleiding van studenten. Ook hier geeft de commissie aan hoe het onderwijsproces er idealiter zou moeten uitzien. Kwam het hiervoor geschetste referentiekader als een verrassing voor de faculteit? Als u weet dat professor Traas nog in 1 994 een facultaire Commissie Toekomst Onderwijsprogramma (Economie) voorzat en dat deze commissie in haar eind-

vrije Universiteit

amsterdam

rapport duidelijke aanbevelingen doet, zowel ten aanzien van de structuur van het onderwijsprogramma - inderdaad, het vijflagenmodel - als van het onderwijsmanagement, dan begrijpt u dat van overrompeling geen sprake was. Ten aanzien van het onderwijsmanagement kan ik u geruststellen. De faculteit kent inmiddels het fenomeen programmacoördinatoren. Zo zijn in het voorjaar van 1996 programmacoördinatoren aangesteld. In concreto één voor de basisopleiding, één voor elk van de toekomstige afstudeerrichtingen: Bedrijfseconomie, Algemene Economie, Bedrijfskundige Economie, één voor de opleiding (Bedrijfs)econometrie en één voor de opleiding Bedrijfskunde van de Financiële Sector leder van deze coördinatoren draagt onder andere de verantwoordelijkheid voor de nadere invulling en uitvoering van het onderwijs voor zijn opleiding of deel van de opleiding. Zo wordt in de komende tijd bijvoorbeeld hard gewerkt aan de invulling van een nieuw onderwijsprogramma volgens het vijflagenmodel. U ziet dat de faculteit hiermee al belangrijke stappen heeft gezet op weg naar de kwaliteitsverbetering van haar onderwijsprogramma en haar onderwijsproces. Ze volgt hiermee dus reeds voor een belangrijk deel de aanbevelingen die in december 1996 door de visitatiecommissie zijn gedaan. Redelijk Als afgestudeerde bent u tot slot wellicht geïnteresseerd in de vraag hoe uw 'vroegere' faculteit uiteindelijk uit deze recente visitatie ronde is gekomen? De Volkskrant deelt - met uitzondering van een aantal accountantsopleidingen die als matig werden

De faculteiten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's