Revue 2003 - pagina 39
^ ^ ^ ^ f f l d e r Wijsbegeerte
Zonder emoties geen objectieve morele kennis Hoe weten we wat moreel goed en verkeerd is? En kunnen we eigenlijk wel morele kennis hebben? In de geschiedenis van de filosofie zijn er talloze antwoorden op deze vragen gegeven. De meeste daarvan kunnen echter onder twee hoofdgroepen worden samengebracht. Volgens de eerste groep is ethiek een kwestie van gevoelens en aangezien gevoelens subjectief zijn, is objectieve morele kennis onmogelijk. Volgens de tweede groep zien we morele principes door middel van de rede in, en aangezien de rede objectief is, kunnen we objectieve morele kennis hebben. Een probleem voor de eerste groep is hoe relativisme kan worden voorkomen. Immers, als ethiek subjectief is, is iedere morele opvatting even goed. Een probleem voor de tweede groep is dat we in het alledaagse morele leven niet alleen met de rede uit lijken te komen. Door een nieuwe filosofische theorie te ontwikkelen, omzeilt Sabine Roeser dit dilemma. Ze promoveerde op 5 december 2002 aan de VU. In haar proefschrift Ethical institutions and emotions. A philosoplnical study doet ze haar theorie van het 'affectief intuïtionisme' uit de doeken. Affectief intuïtionisme is een combinatie van
De faculteiten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003
Revue | 96 Pagina's