GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1915 - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1915 - pagina 128

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

120 FARRAGO

Is het afdalen van God tot geest, van geest en ziel, van

ziel tot stof de rampzaligheid, dan is de gelukzaligheid het

opklimmen uit stof tot ziel, uit ziel tot geest, uit geest tot God.

En Plotinus' ethiek doet ons de middelen kennen, om

dat doel te bereiken. Door pijniging en verzwakking, door

onthouding en vasten, door eenzaamheid en stilte kan de

mensch zichzelf reinigen, dat is los worden van zijn zinnelijk

en lichamelijk bestaan en ook van zijn lagere ziel. Reiniging

is de eenige deugd, die beoefend moet worden. Wie zich

vrij maakt van zijn lichaam, reinigt daarmee niet zijn ziel

op zich zelf, alsof die bezoedeld was, maar maakt haar los

van haar verbintenis met het lichaam, dat onrein en zondig

is, en brengt haar zoo tot haar oorspronkelijken, reinen

en gelukzaligen toestand terug. Minder lichamelijk en zielig

worden, is tegelijk geestelijker en goddelijker te worden.

Door acese en meditatie gelukt het ons soms ons

lichaam te verloochenen en den toestand der extase te

bereiken. Dan keert de mensch uit zijn bestaan tot zijn

wezen terug, uit de gebondenheid van het lichaam tot de

vrijheid van den geest. Rondzwervend als een vreemdeling

in deze zinnelijke wereld, keert hij tot zijn vaderland, de

godheid, terug; de mensch tot zich zelf komend, vindt

in het binnenste van zich zijn eigen wezen, ja God zelf

terug; losser wordend van al 't uitwendige, wordt hij steeds

inniger met hem verbonden, totdat hij eens, geheel vrij van

zinnelijkheid en stoffelijkheid, in de wereldziel zal verzinken,

deze weer in den geest en de geest tenslotte in het een en

al, 't onnoembare en 't onzegbare, 't boven alle tegenstellingen

en praedicaten verhevene; wat de hoogste gelukzaligheid

wezen zal.

*

* *

Heeft bij Plotinus de verloochening haar doel bereikt,

als 't hoogergeestelijke in den mensch zich geheel-vrij heeft

gemaakt van 't lager-stoffelijke; bij SCHOPENHAUER heeft zij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Studentenalmanak | 202 Pagina's

Studentenalmanak 1915 - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Studentenalmanak | 202 Pagina's