GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1926 - pagina 154

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1926 - pagina 154

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

142 HET TRAGISCHE

echter de mensch ,,zich bij de omstandigheden neerlegt" en

zich niet meer verzet, actief noch passief, dan houdt het

tragische op.

Het tragische is dus in zijn wezen terug te brengen op

een wilsconflict (Goldschmit) tusschen den menschelijken

wil en Gods wil, die in het leven werkt.

*

Tenslotte de vraag: hoe verhoudt zich de Christen ,,zum

Phänomen des Tragischen"? Is het tragische überhaupt in

het leven van een Christen mogelijk?

De disharmonie in den kosmos, het conflict tusschen

menschelijken wil en Gods wil, de verscheurdheid van het

menschelijk hart, de vernietiging van menschelijke idealen

moet ook de Christen erkennen en ervaren. Ook hij ziet het

phaenomeen van het tragische als een ,,Wesenszug der

Welt". De in God niet geloovige mensch zal echter in het

tragische nooit verder komen dan, wat Scheler noemt, een

zekere ,,Gelassenheit", of hoogstens tot ,,eine Art der Ver-

söhnung, die uns mit Friede und Ruhe erfüllt" ^). Dit komt,

omdat de mensch tenslotte voelt, dat zijn leven zóó en niet

anders moest zijn. Dan echter, als hij waarlijk tot die

gelatenheid, tot die ,,Versöhnimg" en ,,Resignation" komt,

is het einde van het'specifiek tragische reeds daar, wijl dan

het wilsverzet ophoudt. Daarom is het beter om de beper-

king van Volkelt over te nemen: ,,hier kann es zu einer

(freilich nur relativen] Erhebung über das Tragische

kommen" ^).

De Christen echter zal krachtens zijn Christen-zijn een

andere zielshouding tegenover het conflict aannemen ^). Hij

weet dat achter al het wereldgebeuren, ook achter den gang

van zijn eigen en anderer leven, een goddelijke Wil

heerscht, waarin tenslotte alle aardsche disharmonie haar

1) Scheler, a.w., bl. 251,

2) Volkelt, a.w„ bl. 440.

") Vgl, Euoken, a,w„ bl. 404; Nun mag sich der Einzelne und in

besondern Augenblicken auch die Menschheit für die Resignation ent-

scheiden, auf die Dauer und für das Ganze ist sie unmöglich und dann

bleibt nur der Weg der Religion".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Studentenalmanak | 217 Pagina's

Studentenalmanak 1926 - pagina 154

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Studentenalmanak | 217 Pagina's