GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1937 - pagina 155

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1937 - pagina 155

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

deze als van andere soortgelijke plaatsen tracht te ont-

trekken door zijn spotternijen. Wel wordt door Erasmus

overal Christus als God erkend, maar, zoo vraagt Cal-

vijn, wat baat mij zijn orthodoxe belijdenis, indien mijn

geloof nergens in de autoriteit der Schrift steun kan

vinden? 2T)

Calvijn heeft dus steeds Erasmus in zijn waarde gelaten,

doch tegelijk klaar de begrensdheid van zijn beteekenis

beseft.

Breed is de plaats, welke Erasmus in Calvijns leven heeft

ingenomen, niet geweest, veel minder nog diep. Hun

ideëen gingen daarvoor te zeer uiteen. De beginselen,

door welke Calvijn van de eerste uitgave zijner Institutie

af zich gevoelde gedragen, stonden in tal van opzichten

lijnrecht tegenover de denkbeelden, welke Erasmus heb-

ben beheerscht. Dit onderscheid behoeft hier niet nader

te worden uiteengezet. Het is overbekend. Reeds het ééne

feit, dat in de geheele Institutie Erasmus niet wordt ver-

meld, zegt genoeg. Voor zijn theologisch inzicht heeft

Calvijn aan Erasmus niets ontleend.

Voor de vorming van zijn geest heeft hij aan Erasmus

iets, misschien veel, te danken gehad. De kenner van het

Fransche humanisme Renaudet heeft, bij de herdenking

van Erasmus' sterfjaar in Rotterdam, er dit van gezegd:

Il reste pourtant que, sans Erasme, ni Luther, ni Calvin,

ni Budé, ni Rabelais, ni Montaigne, n'existeraient. Si

Erasme n'avait pas fondé 1'exégèse moderne, il eüt été

impossible ä Luther et ä Calvin d'entreprendre la criti-

que des dogmes et la reconstitution du christianisme pri-

mitif. Si Erasme, dans les Adages, dans ses editions

et commentaires des classiques grecs et latins, ne s'était

efforcé de restituer aux modernes 1'expérience psycholo-

gique et morale des anciens, Calvin eüt écrit en scolas-

tique. 28) Maar indien op Erasmus niet was gevolgd een

Calvijn, die hoog boven diens humanistisch standpunt is

27) Zie voorts nog Rom. 1 5 : 1 6 ; 1 Cor. 1 0 : 9 ; 1 6 : 8 ; Ef. 4 : 2 7 ;

Phil. 2 : 7; 1 Petr. 5 : 2; Jac. 2 :18.

28) A. Renaudet, hc, p. 227.

149

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Studentenalmanak | 240 Pagina's

Studentenalmanak 1937 - pagina 155

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Studentenalmanak | 240 Pagina's