GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 198

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dan tenslotte neer op die van geloofsdaad of niet en vindt

een klare oplossing — waarvan de uitwerking juist een

menschenl sven duurt —, in het geloovig willen volgen van

Gods bevelen op den eeuwigen weg.

In dit licht zal hij ook dan naar een oplossing willen

zoeken als de waarde van de wetenschap hem tot probleem

geworden is. Het is de vraag: „Heeft al het studeeren, al

die kennis juist voor een geloovige die geleerd heeft

waarlyk te leven, wel zin tegenover het leven met iz'n

concrete problemen van armoede, onverschilligheid, oorlog,

volksgemeenschap, eigen moeilijkheden en zoo veel meer.

Kan dan hiernaast die „wetenschapsbeoefening" nog

anders dan plichtmatig zijn?

In de overkoepeling van kennis en leven beide door het

geloof hebben geloovige denkers als H. Bavinck en J.

Woltjer de oplossing ook van deze vraag gezocht. Bezin-

ning op Hem die het Leven en de Waarheid is bracht dan

hun het inzicht dat leven en wetenschap niet tegenover

elkaar stonden zooals de menschen uit de fabel dat meen-

den. En dit inzicht legden zij neer in hun christelijke

levens-beschouwing, die — als destijds Calvijn — weder

de idee van een wet waaraan al het geschapene, ook het

denken, onderworpen is, centraal maakte. Deze levens-

beschouwing bepaalde het leven van haar aanhangers, en

ook in de wetenschap wilden zij zich hieraan steeds oriën-

teeren. In de laatste tijd kwam men tot een wijsgeerige

bezinning op deze „levens"id6e.

Kan men nu zulk een geloovige wijsgeerige bezinning

zoo ongeveer gelijk gaan stellen aan een „calvinistisch

wetenschapsstelsel" ?

Nu eens gesteld dat men aanneemt dat er een christe-

lijke wijsbegeerte bestaan kan, wat een geloofsdaad is,

kan men deze dan een dienst bewijzen door ze aanstonds

na haar ontstaan, los te rukken van haar oorsprong uit

de (wijsgeerige) idee en dan met haar te gaan handelen

als een dankbaar te gebruiken passepartout voor kennis of

zelfs panacee bij alle problemen? Zooals met name gebeurt,

wanneer men zich geroepen voelt de „theorie der wets-

190

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's