GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1946 - pagina 227

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1946 - pagina 227

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Intellect, door de opleiding kunstmatig de alleenheerschappij te

geven, het zal nooit lukken de groote opvoedende waarde van

het „student zijn" te vernietigen.

Zien wij nu het verschil tusschen de lagere, middelbare scho-

len en de Hooge school, in de na-Herbartiaansche tijd, dan is

het duidelijk dat de Lichamelijke oefening wel paste als leervak

in de mentale training der middelbare school en niet in het

Universitaire geheel.

In de laatste jaren, het zou mij te ver voeren de historische

wegen te wijzen waarlangs wij zoover gekomen zijn (het was

vaak een lijdensweg), is men steeds meer 't schoone evenwicht

tusschen psyche en soma gaan zien. Niet twee apart liggende

hoofdstukken, lichaam en psyche, met respectievelijk hun licha-

melijke en psychische traning, zijn objecten van opleiding en

opvoeding, maar de mensch als psychisch-somatisch geheel.

Men k-wam tot de conclusie dat de motoriek de invals- en

uitgangspoort is van alle psychische inhoud.

Men ging de waarde van de motoriek voor dit psychisch-

somatisch totaal bestudeeren.

Het inzicht werd klaar en helder: Het is onmogelijk het psy-

chische te beïnvloeden zonder gebruik te maken van het somati-

sche, en omgekeerd. Het blijkt een eenheid, met onderdeelen

van hooge zelfstandigheid, juist op elkander afgestemd. Via

dezen weg werd het duidelijk, dat de motoriek juist toegepast in

de natuurlijke beweging, in het spel, ook in sportverband van

zeer groote invloed kon zijn op persoonlijkheidsvorming en ka-

raktervorming.

Persoonlijkheidsvorming is niet anders dan dat de mensch,

naar Gods evenbeeld geschapen, ertoe gebracht wordt zich

weer te openbaren als een eenheid van profetische wijsheid,

priesterlijke toewijding en koninklijke heerschappij. Hiervoor

is noodig zelfkennis, een juist evenwicht tusschen zelfovergave

en zelfbehoud, zelfbeheersching.

De lichamelijke opvoeding heeft middelen te over om deze

schoone eigenschappen tot ontwikkeling te brengen. Hoe men

zich dat proces denkt, hoop ik op een andere plaats te be-

spreken.

De eigenschappen, kenmerken en invloedssfeer van de psy-

207

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's

Studentenalmanak 1946 - pagina 227

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's