Studentenalmanak 1965 - pagina 143
landen kunnen worden aangemerkt als duidelijke specimina van het
besef van maatschappelijke medeverantwoordelijkheid.
Dit besef van maatschappelijke medeverantwoordelijkheid en het daar-
uit voortvloeiend maatschappelijk engagement, heeft alles te maken
met de veranderingen die in de universiteit plaats hadden, het is even
onontkoombaar als juist.
Het wil echter meer zeggen dan een zich bezig houden met, dan een
zich oriƫnteren op de wereld daar buiten, het betekent ook dat hij
zich niet meer in zijn eigen kring mag isoleren, dat hij zich niet naast
de maatschappij mag stellen met eigen normen. En dat betekent dat
de algemene, voor de gemeenschap geldende normen ook voor hem
gelden. Dat geldt evenzeer het eertijd voor een student als verge-
felijk beschouwde stelen van een fiets of parapluie als het ad absurdum
gekoesterde dolce far niente onder het mom van studievrijheid. Wan-
neer de functie van het studentengezelligheidsleven niets anders zou
zijn dan het instandhouden van een vorm van georganiseerd nietsdoen,
zou het zich overbodig hebben gemaakt.
Bij de huidige herstructurering van het wetenschappelijk onderwijs zal
men zich dit duidelijk bewust moeten zijn, wil men niet in de hoek te-
recht komen waar de slagen vallen.
Ik geloof dat het goed is dat de student zich realiseert dat deze her-
structurering een noodzaak is. Tevens dat hij bij dit proces een taak
heeft. Hijzelf moet voorgaan daar waar de Universiteit nog maar aar-
zelend volgt en hij moet zich daarbij van het wezen van zijn functie aan
de Universiteit bewust zijn.
In dit verband is het verheugend dat dit jaar aan onze Universiteit een
onderzoek is begonnen naar het rendement van het studentenvereni-
gingsleven. In opdracht van de Raad van Samenwerking werkt de heer
Bos aan een scriptie over het verband tussen studieresultaten en het
studentenverenigingsleven. Het lijkt me, hoewel zeer moeilijk, nuttig
ook het maatschappelijk rendement van het verenigingsleven wens op
een dergelijke wijze onder de loep te nemen.
algemene vorming
De taak van een studentenvereniging als ons corps laat zich in het
algemeen omschrijven als het bieden van verstrooiing en het bevorderen
van de algemene vorming.
143
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's
![Studentenalmanak 1965 - pagina 143](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1965/1965/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's