GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 186

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

juist door afstoting van deze laatste, zich

oudheid. De verwerking daarvan en de po-

wellicht

sitiebepaling daartegenover

des te beter

aanpassen

aan

de

eisen van het ogenblik? Het spreekt van-

bracht talloze

pennen in beweging, en liet diepe sporen

zelf, dat daardoor de bestudering van de

na in de moslimse filosofie en dogmatiek,

koran, waarin de gedachten van Moham-

waarvan de nawerking ook in de moderne

med hun neerslag hebben gevonden, steeds

tijd duidelijk te bespeuren is.

sterker accent gekregen heeft, temeer daar

Bovendien doet zich de vraag voor, waar-

het

al

duidelijker

geworden

is, dat

de

aan Mohammed zijn gedachten ontleende.

koran een veel sterker vat heeft op

de

Verschillende onderzoekers zijn van mening

geesten, dan velen vermoedden.

dat de bestudering van van

kan

de

isiamologie geen stap

verder komen zonder de arabistiek. Immers niet alleen de koran, maar heel de rijke literatuur

van

de

moslimse

overlevering,

van de exegese van de koran, van de dogmatiek en de ethiek, van de dichters en de taalgeleerden, van de mystieke

middeleeuwse en de moderne tijd is in het Arabisch gesteld. De isiamologie is in hoge mate afhankelijk oefening daarvan zou zij niet kunnen beslaan. Maar ook omgekeerd is de arabishoge

liturgie

kunnen

jodendom

verspreiden.

stellig

Ook

oefende onmiskenbaar

het

invloed

op Mohammed uit, maar hoe? Slechts grondige bestudering van de in het Aramees geschreven Babylonische talmud en andere joodse geschriften zal hier uitkomst kunnen brengen.

OUDE

WETENSCHAPPEN

De isiamologie en de arabistiek zijn reeds oude wetenschappen. In het jaar 1311 be-

van de arabistiek, zonder diepgaande be-

in

rijke

orden

en van de wetsscholen uit de klassieke, de

tiek

de

oosterse kerken daarover

licht zal

ARABISTIEK Uiteraard

de

mate

afhankelijk van de

isiamologie. De islam heeft het hele leven van zijn aanhangers doortrokken met aan de islam ontleende gezegden en voorstellingen en zijn onbegrijpelijk

zonder

een

diepgaande kennis van de islam.

paalde het algemene concilie van Vienna in zijn elfde kanon, dat aan vijf universiteiten, namelijk in Parijs, O x f o r d , Bologna, Salamanca en aan de universiteit van de Kurie naast leerstoelen

voor

Grieks

Hebreeuws, ook katheders voor

en

Arabisch

en Chaldeeuws (Aramees) moesten worden ingesteld. Sindsdien

zijn

de Arabische

studiën

in

Europa tot steeds verdere ontplooiing gekomen. V e e l w e r d bereikt, maar nog veel

ANDERE GEBIEDEN De

verhevigde

meer ligt op bewerking te wachten. Boven-

belangstelling

de

dien kunnen vele van de vroeger geboden

heeft

oplossingen, hoe belangrijk op zichzelf ook,

voorts opnieuw de aandacht gericht op de

ons niet meer bevredigen in het licht van

oudste geschiedenis

van

de

voor islam

bestudering van het Syrisch en de daarin

de nieuwe

geschreven

veel vraagstukken opnieuw doordacht moe-

literatuur.

De Syrische kerk

bleef nog lange tijd een belangrijke plaats innemen

in het geweldige

moslimse

probleemstellingen,

waardoor

ten worden.

rijk,

W i e het hier besprokene op zich laat in-

dat weldra na Mohammeds dood tot ont-

werken, zal gevoelen welk een uitgebreid

plooiing kwam. Velen van haar leden be-

veld van studie hier open ligt, met name

kleedden daarin hoge posten tot aan het

ook voor

hof van de kaliefen toe. W e l k e

oefening. Juist op

invloed

de

christelijke

wetenschapsbemet

de

ging daarvan uit op de systemen van de

godsdienst verbonden terrein, komen

wij

moslimse w e t en de moslimse dogmatiek,

telkens in aanraking met zeer

die in deze tijd tot ontwikkeling kwamen?

vragen. W i j kunnen nergens blijven staan

De beantwoording van deze vraag is des

bij het verstaan van de verschijnselen al-

te belangrijker

daar beide systemen

nog

leen, maar

dit zo

nauw

principiële

moeten overal trachten

door

steeds de achtergrond vormen van de dis-

te dringen tot de beoordeling daarvan en

cussies die overal aan de gang zijn, hoe

daarbij kunnen wij alleen bij het licht van

de islam te doen beantwoorden

het evangelie de rechte weg inslaan en bij

aan

de

eisen van het ogenblik.

het vorderen

V i a de Syriërs maakten de moslims voorts

rechte weg bewaard blijven.

kennis met de werken van

de

klassieke

van ons onderzoek

op

de

D. S. A .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's