GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 76

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

meer kan voorstellen dan dat het ,,opwekkend" is!) de kern te pakken van de verhalen van de hoogleraren dr. G. C. Berkouwer en dr. H. M. Kuitert: de stem Gods is tot ons gekomen in een menselijke gestalte, die we mogen onderzoeken om het woord van God beter te verstaan. Overigens is dit geen gloednieuw verhaal: dat bracht prof. Berkouwer in zijn inleiding steeds naar voren. Hij wilde heus Herman Bavinck niet als alibi gebruiken, maar die vooral is er mee bezig geweest dat Gods Woord een menselijke gedaante aannam en dat we juist uit respect voor de stem Gods aan de gestalte ervan aandacht moeten schenken. Dan krijgen we een dieper inzicht in het eigenlijke doel van de Heilige Schrift, dan ontdek je dat de bijbelschrijvers geen speciale informatiebron hadden waardoor ze wisten hoe deze wereld precies in elkaar zat, nee, maar dan zien we waarom deze schrift ,,van God ingegeven" is en dan komen we met Paulus bij het centrum: Jezus Christus en Die gekruist. Prof. Berkouwer vertelde dat hij in 1952 in Amerika een vorm van fundamentalisme was tegengekomen, waar hij van geschrokken was. Doodsbenauwd voor moderne problemen, voor historisch onderzoek, deed men aan struisvogelpolitiek. Het gevolg? Als jongeren merken dat de kerk bang is, gaat een volgende generatie voor hét verbond Gods verloren, zó sterk wilde prof. Berkouwer het zeggen. Jawel maar je begint met Genesis en straks vat je de bijbel figuurlijk op, want waarom zou je bij de eerste bijbelhpofdstukken blijven staan? En: wees nu eens concreet, heeft Adam echt bestaan, ja of neen? Geen theologische verhandeling a.u.b. Een pakketje vragen voor prof. Kuitert. Nee, hij zou geen theologische praat weggeven, maar hij wilde eerst toch weleens weten, waar zulke vragen als over Adam vandaan komen. Waarop rust in laatste instantie óns geloof? Ga eens te rade bij uzelf, zei prof. Kuitert. Niemand zal toch zeggen: mijn geloof rust op een door mensen uitgevonden Schriftbeschouwing, hoe fijn en hoe waterdicht die ook is! Ons geloof rust in Jezus Christus, in Zijn dood en opstanding. Daérmee moeten we beginnen en dan is het geen kwestie van: welke professor heeft gelijk? Want 't geloof steunt op de inhoud van d.e bijbel, op Jezus Christus. Calvijn zei: de Schrift is het gewaad, waarin Christus tot ons komt. Van hieruit kijken we anders tegen de vragen aan, ging prof. Kuitert verder, en dan meen ik dat je inderdaad moet zeggen, dat onze vaderen het verhaal van Genesis veel te letterlijk opgevat hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's