GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 171

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 171

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

van bijzondere opvoeding nodig heeft. Er zijn b.v. blinde kinderen, lichamelijk gehandicapten, doven, zwakzinnigen, emotioneel gestoorden en kinderen met leer en/of opvoedingsmoeilijkheden. Bij al deze kinderen verloopt de opvoeding niet meer vanzelfsprekend en hebben de ouders advies en hulp van deskundigen nodig. Speciale pedagogiek (orthopedagogiek) nu is de wetenschap die de opvoeding van deze kinderen bestudeert. Hierbij kunnen we nog een onderscheiding aanbrengen naar de ververschillende opvoedingsmilieus (gezin, school, vrije tijd) waarin het kind met speciale opvoedingsproblemen verkeert. U krijgt dan het volgende overzicht:

Ie milieu (gezin)

adviseren bij de verdere aanpak. Een ander voorbeeld is het adviseren en behandelen van kinderen met leeren/of opvoedingsmoeilijkheden die door de medisch opvoedkundige bureaus gegeven wordt. Bij de gedeeltelijke vervanging van het oorspronkelijke milieu, b.v. een dagverblijf voor geestelijk gehandicapte kinderen, wordt het kind de gehele dag opgevangen en probeert men door een speciale benadering de sociale redzaamheid van deze kinderen te vergroten. Soms is het echter nodig om het kind gedurende kortere of langere tijd in een inrichting op te nemen. Het kind met ernstige gedragsstoornissen kan b.v. in een behandelingstehuis een in-

Hulp die in het gezin geboden wordt

Gedeeltelijke vervanging van het oorspr. milieu

gezin + hometrainster

dagverblijf

2e milieu (school)

3e milieu (clubs)

Soms is het al voldoende dat er specifieke opvoedingshulp geboden wordt in of aan het oorspronkelijke milieu. Men kan hierbij denken aan een home-trainster die in het gezin komt van het zeer jonge, dove of blinde kind om in het gezin een speciale behandeling te geven en de ouders te

Totale vervanging van het oorspr. milieu inrichting

remedial teaching

typen van buitengewoon onderwijs bijzondere jeugdzorg

tensievere behandeling krijgen, dan b.v. bij een medisch opvoedkundig bureau. Ook in het tweede milieu (de school) kan een gedeeltelijke of totale vervanging van het • oorspronkelijke milieu nodig zijn. Bij een totale vervanging in dit milieu denken we aan de school voor het buitengewoon lager

onderwijs, waar kinderen met specifieke leerproblemen een betere opvang kunnen krijgen dan op de gewone lagere school. In het derde milieu heeft de orthopedagogische hulpverlening betrekking op specifieke problemen die ontstaan in de vrijetijdsbesteding van jongeren, b.v. het bijzondere jeugd: zorgwerk, drugproblemen en delinquente individuen of groepen.

De

orthopedagoog

Een praktiserend orthopedagoog beschikt over kennis en technieken om de buitengewone opvoedingssituatie te analyseren en wegen aan te geven waardoor de opvoeder ervaart hoe hij dit kind verder kan helpen. Advisering en begeleiding van ouders en beroepsopvoeders neemt een groot deel van zijn taak in beslag. Daarnaast houdt hij zich bezig met de directe behandeling van kinderen, individueel of in groepjes, om een vastgelopen opvoedingssituatie weer op gang te helpen of om tijdelijk het opvoedingsproces te ondersteunen. Een ander aspect van zijn werk is de beïnvloeding van het gehele socialt systeem (b.v. b.o.-school, inrichting enz.) waarbinnen de buitengewone opvoeding plaatsvindt. Organisatie en leefklimaat dienen adequaat aan de behandeling te zijn. Dit beleidsaspect is niet alleen van betekenis voor de directe omgeving van het kind maar hier liggen ook functies op landelijk en regionaal niveau. Tenslotte kan een van zijn taken wetenschappelijk onderzoek betreffen.

DE ..LEER VAN HET MENSELIJK ZICH BEWEGEN w »»

De afdeling van de subfaculteit der opvoedkunde die de doctoraal studierichting in de ,,leer van het menselijk zich bewegen" verzorgt, wordt door velen als een buitenbeentje beschouwd. Dat is niet onbegrijpelijk.

Immers, de andere vier afdelingen bogen, wijzend op hun aanwezigheid aan alle Nederlandse universiteiten, op een zekere vanzelfsprekendheid van bestaan. Voor de afdeling ,,leer van het menselijk zich bewegen" ligt dit

duidelijk anders. Alleen aan de VU is zo'n afdeling te vinden en in haar uniciteit is zij terecht als een buitenbeentje te beschouwen. Waarom is er nu aan de VU zo'n studierichting ingesteld.' Ongeveer VU-BLAD

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 171

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's