GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1971 - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1971 - pagina 7

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie met deze grondslagformulering in haar geheel en in elk van haar onderdelen ten volle ernst maakt kan zich niet onttrekken aan de conclusie dat het hierin gaat om de erkenning van het directe gezag van Jezus Christus, Gods Zoon, over het gehele menselijk leven. Er kan dan geen sprake van zijn dat deze formulering ruimte laat voor de reductie van het Evangelie tot een ,,social gospel", zoals sommigen hebben ondersteld. Er kan ook geen twijfel over bestaan, dat deze formulering een directer appèl inhoudt op de persoonlijke geloofsovertuiging en levenshouding, dan de huidige formulering met het onduidelijke begrip ,,gereformeerde beginselen" kan doen. Wie deze grondslag in volle omvang voor zijn verantwoording durft te nemen is zeker op wetenschappelijk gebied een geestverwant, die aan de Vrije Universiteit welkom behoort te zijn.

Is er bezwaar tegen precisering?

nadere

Uit het voorgaande is duidelijk dat met de nieuwe formulering allerminst een afwijking van de gereformeerde beginselen is bedoeld. Herhaaldelijk is de vraag gesteld of het geen aanbeveling verdient dat dan ook duidelijk te laten uitkomen, bijv. door een verwijzing naar de reformatie of naar kerkelijke belij denisgeschrif ten. Het bestuur heeft gemeend dit niet te moeten doen. Het alles beslissende inzicht dat wij aan de reformatie danken, nl. het rechtstreeks gezag van de Heilige Schrift voor al ons doen en laten ook op wetenschappelijk gebied, is in de nieuwe formulering duidelijk tot uitdrukking gebracht. Niet alle zienswijzen van de reformatoren, die trouwens dikwijls ook nog tegenstrijdig waren, zijn in onze tijd nog van beslissende betekenis. Soms moesten die inzichten zelfs als onjuist terzijde worden gesteld. Denk bijv. aan de verhouding tussen Kerk en Staat. Een verwijzing daarnaar zou dus de duidelij-kheid bepaald niet ten goede komen. Een verwijzing naar kerkelijke belijdenisgeschriften zou zelfs een stap terug betekenen. In het huidige grondslag-

artikel wordt daarvan uitdrukkelijk alleen melding gemaakt in verband met het onderwijs in de Godgeleerdheid. Moet in ieder geval niet meer omtrent de inhoud van de Bijbel worden

gezegd?

Bij herhaling is opgemerkt dat de Bijbel meer inhoudt dan het Evangelie. In dat verband werden bijv. genoemd de Schepping en de zedewet. Natuurlijk is het niet de bedoeling van de voorgestelde formulering de inhoud van de Bijbel te reduceren tot een gedeelte dat de mensen van nu toespreekt. Juist omdat dit niet de bedoeling is meenden wij aan een vermelding van de kern van de Bijbelse Boodschap de voorkeur te moeten geven boven een opsomming van leerstukken, die noodzakelijkerwijs onvolledig zou moeten zijn. Dat die kern te vinden is in het Evangelie zal wel niemand betwisten. Iiï het licht van dat Evangelie moet de gehele inhoud van de Bijbel worden gezien; ook hetgeen de Bijbel ons omtrent de schepping meedeelt; ook de zedewet. De toevoeging ,,Vader, Zoon en Heilige Geest" aan de woorden ,,de ene God" heeft juist ook in dit verband haar betekenis. Het slot van de voorgestelde formulering is dan ook niet een poging om de inhoud van het Evangelie kort samen te vatten, zoals wel is gedacht. Dat slot is bedoeld om duidelijk te laten uitkomen dat een grondslag niet alleen maar iets is waarvan men met instemming kennis kan nemen, maar een uitgangspunt en een richtsnoer die rnoeten functioneren in het doen en laten van elke dag en daarvan moet men zich ook voortdurend bewust zijn. Dat het leven moet staan in dienst van God en dienst aan de naaste, stemt, dunkt ons, geheel overeen met hetgeen Jezus Christus ons zelf heeft gezegd. Een knieval voor het horizontalisme of de gedachte dat het Evangelie zal opgaan in een social gospel, is dit allerminst. De theologische

faculteit

Het huidige grondslagartikel is grotendeels gewijd aan het „onderwijs in de Godgeleerdheid". Wel begrijpelijk gezien de tijd waarin de Vrije Universiteit werd opgericht, maar in meerdere opzichten toch weinig bevredigend. De nieuwe formulering bedoelt duidelijker te laten uitkomen dat de grondslag voor de wetenschapsbeoefening in alle faculteiten dezelfde is. Anderzijds bedoelt de nieuwe formulering duidelijker te laten uitkomen dat onderscheid moet worden gemaakt tussen de wetenschappelijke beoefening van de theologie en de opleiding van de predikanten. Voorzover kerken van de theologische faculteit van de Vrije Universiteit gebruik willen maken voor de opleiding van een aanstaande predikant, moet het deze kerken vrij staan om binnen het kader van de grondslag van de gehele universiteit nadere eisen te stellen. De Gereformeerde Kerken hebben dat reeds gedaan in de overeenkomst die zij met de Vrije Universiteit aangingen. Het is niet onmogelijk dat andere kerken andere eisen zullen stellen. De bedoeling van het voorgestelde art. 6 is alleen duidelijk vast te leggen dat de Vereniging dergelijke overeenkomsten zal mogen aangaan; m.a.w. dergelijke beperkingen voor dit deel van haar arbeid zal mogen accepteren. Vanzelfsprekend kan daarbij van een afwijking van de grondslag geen sprake zijn. De docenten, die een dergelijke overeenkomst aangaan, zullen uiteraard moeten weten en aanvaarden, dat zij niet alleen gebonden zijn aan de grondslag van de Vereniging, maar ook aan de nadere voorwaarden die in de overeenkomst tussen de Vereniging en de betreffende kerk zijn vastgelegd, bijv. voor wat betreft het verplichte lidmaatschap van de betreffende kerk en de binding aan haar belijdenisgeschriften. Het bestuur acht het echter niet nodig en ook niet wel mogelijk dit in de statuten van de Vereniging op te nemen. De naam Het bestuur heeft niet voorgesteld de naam van de Vereniging te wijzigen, hoewel ook daarin het woord gereformeerd voorkomt. De reden daarvoor was, zoals in de vu-BLAD

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Blad | 101 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1971 - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Blad | 101 Pagina's