GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 182

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 182

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

IJzig stilzwijgen Het Algemeen Dagblad (7/12/'70) meldt een 'ijzig stilzwijgen' bij Surinaamse politici in Paramaribo na aankomst van het KLM-toestel. Voorafgaande aan een debat over de kwestie in de Staten, laat Statenvoorzitter Lachmon echter weten: 'Ik voel er niets voor om met de kwestie rondom de SLM een tijdbom te leggen onder tiet Koninkrijksstatuut.' Suriname's minister van Economische Zaken Juust Rens, die Suriname's zaak politiek heeft geleid, pakt die dag emotioneel in de Staten uit. Het Telegraaf-verslag meldt de volgende dag: ' "Wij zullen vliegen." (...) De manier waarop de KLM zaterdag de openingsvlucht van SLM/Transavia overnam, heeft het Surinaamse volk gegriefd, aldus minister Rens. "Wij hebben toch ook het recht trots te zijn op onze eigen vlag in de lucht te zien?" (...) Verontwaardigd wees hij beschuldigingen van de hand, dat corruptie bij de totstandkoming van de overeenkomst met Transavia een rol zou hebben gespeeld. "Ik daag iedereen uit om aan te tonen, dat er iemand in de regering hieraan ook maar een dubbeltje zou hebben verdiend."' Het Surinaamse dagblad De Ware Tijd commentarieert: 'Uiteindelijk zal de SLM deze zaak moeten winnen. De emotionele kant van het hele geval is te gevaarlijk voor Nederland. Stel je voor: het neo-kolonialistische, imperialistische, kapitalistische voormalige Moederland is bezig de vroegere kolonie, het met veel moeilijkheden kampende jonge ontwikkelingsland te kortwieken. De Rijksluchtvaartdienst zal aan het kortste eind trekken, vroeg of laat.'

dracht in beroep te gaan tegen het verbod van de Rijksluchtvaartdienst, maar de strijdlust is er uit bij de Surinaamse regering. Speelt beduchtheid voor gevolgen op staatkundig en economisch vlak een rol bij Suriname's machtigste man Lachmon?

Akkoord Opnieuw wordt op regeringsniveau onderhandeld om de kwestie uit de weg te ruimen. Een week lang zit men dagelijks aan de conferentietafel. Op twaalf januari geven minister Bakker, minister Radhakishun, minister Polanen en minister Rens een persconferentie op Schiphol, waarin een 'akkoord' voor vijf jaar wordt bekendgemaakt tussen SLM en KLM. Het komt erop neer dat de SLM zal worden geacht deel te nemen aan de uitsluitend door de KLM uit te voeren lijndienst AmsterdamParamaribo. 'Het aandeel van de SLM in het grand cabotage-verkeer zal jaarlijks achteraf door de KLM worden afgerekend, op basis van de helft van het actuele grand cabotage-vervoer', zegt (ietwat cryptisch) de overeenkomst. In feite komt het erop neer dat de SLM (risicoloos) f 40 zal ontvangen van 50% van het aantal verkochte stoelen, minder ingewikkeld gezegd f 20 per stoel. Geschat wordt dat in 1971 20.000 stoelen op de Bijlmer-expres zullen worden verkocht, zodat de SLM omstreeks f 400.000 (Ned.) zal ontvangen, waar men niets voor behoeft te doen. In eventuele verliezen zal de SLM niet delen. Het beroep bij de Kroon tegen de RLD-beslissing zal worden ingetrokken.

Tariefswijziging Beroep Enkele dagen later geeft de Surinaamse regering een Haags advocatenkantoor op-

Ook de KLM valt geen buil aan deze overeenkomst, want tegelijk wordt een nieuwe zeer ingewikkelde 'tariefswijziging' van

Uitvloeisel van het akicoord: de KLM neemt twaalf Surinaamse meisjes in dienst ais stewardes. Dit voorjaar zijn ze opgeleid.

24

kracht. Zo wordt het meest populaire 40daagse retourtje tijdens het hoogseizoen verhoogd van f 1500 tot f 1600. Weliswaar kan men ook gebruik maken van een nieuw 14-daags retourtarief van f 1300 in het hoogseizoen en f 1000 in het laagseizoen, maar dan moet men ten minste drie maanden voor vertrek geboekt en betaald hebben (restitutie niet mogelijk). Het voor vele Surinamers belangrijkste tarief, een enkele reis Nederland (arbeiderstarief) blijft f 1000. Verder zal de KLM technische hulp aan de SLM verlenen om te komen tot een gezonde exploitatie van het binnenlandse luchtnet. Aandacht krijgt tenslotte ook de Surinaamse behoefte tot zelfexpressie in de lucht. Het komt erop neer dat de KLM dit jaar twaalf Surinaamse stewardessen heeft opgeleid en in dienst genomen. Voorts toont de KLM zich bereid om 'door invoering van mogelijke andere Surinaamse karakteristieken, waaronder de Surinaamse kleuren, SLM-identificatie met het grand cabotage-verkeer in te voeren.' In de praktijk is het erop neer gekomen, dat op de romp van de machines op de route naar de West de vlaggen van de drie Koninkrijksdelen zijn aangebracht (zie de foto op het omslag), een beschildering, die geen Surinamer in nationale vervoering vermag te brengen. De schijn dat de SLM toch is gaan vliegen, wordt voorts nog even opgehouden met een formele 'eerste' vlucht. NRC/Handelsblad 19/4/'71: 'De "eerste" vlucht van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (Schiphol-Paramaribo) is geen spectaculaire zaak geworden. Er was weinig publiciteit aan voorafgegaan. De KLM sprak over haar eigen vlucht KL 779 en nergens op de romp van de verlengde DC-8 was de aanduiding SLM te lezen. Het vliegtuig vertrok gisteren met 35 genodigden onder wie de Surinaamse minister Polanen en de Nederlandse staatssecretaris Keyzer.' Het Utrechts Nieuwsblad oordeelt 15/1 /'71 over de overeenkomst: 'Met het akkoord tussen Suriname-Nederland over de samenwerking KLM/SLM kunnen beide partijen tevreden zijn (...) Toch zouden we ons moeten schamen over de manier waarop dit akkoord tot stand is gekomen. De Surinaamse ministers Rens en Radhakishun moeten wel naar huis zijn teruggekeerd met het idee dat er met die Hollanders best te praten valt - als je ze het mes maar op de keel zet. En in Paramaribo zal misschien iemand wel opmerken, dat ondanks alle voordelen de SLM uiteindelijk toch geen zelfstandige vluchten via de Atlantische Oceaan mag maker). Dwars over deze hele gang van zaken staat met reuzenletters het woord "bevoogding" geschreven. En vroeg of laat zal de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij zich daaraan willen onttrekken.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 182

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's