GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 268

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 268

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^VAJFWAo^ v o o r u w gezondheid bestaat niet alleen uit verpleegsters. Ook de specialist, de apotheker, de medisch-analist, de huisarts, de chirurg, de ambulance-bestuurder en vele anderen behoren t o t dit team. U kunt zich verzekeren van deze kostbare lijfwacht via een ziektekostenverzekering. Als u deze verzekering sluit bij een onderlinge instelling, zoals OHRA, dan is de premie o o k niet zo h o o g . Bovendien hebben de verzekerden een belangrijke inspraak in organisatie, v o o r w a a r d e n en tarieven. O H R A staat b e k e n d o m de snelle afwikkeling v a n ingediende schadeclaims. Nadere gegevens? Vraag ze aan - zonder postzegel onder: O H R A - A n t w o o r d n u m m e r 3 4 4 Arnhem. OHRAu.a. ziektekostenverzekering arnhem

ld

van pallandtstraat IJa tel.085-455911 postbus 87

het kerkelijk instituut relevant en voor fien is daarom op den duur bij een verdergaande ontwikkeling kerksplitsing de enig aanvaardbare oplossing. Voor degenen die de "oude" normen niet, of in minder sterke mate aanvaarden, is het kerkelijk instituut minder relevant. Zij zullen zich daarom eerder geruisloos aan de kerk onttrekken of in elk geval niet meer aan het kerkelijk leven participeren. Dit verschil in relevantie is voor de kerk van enorme betekenis, want daardoor wordt het beleid onwillekeurig in veel sterkere mate door de eerste dan door de tweede categorie bepaald (...).' 'De tweede mogelijkheid is, dat men als kerk de handhaving van de uniformiteit opgeeft en de variatie om zo te zeggen over zich heen laat komen. De kans is niet uitgesloten dat daardoor de basis voor gemeenschappelijkheid, nodig voor een goed functionerend groepsleven, komt te vervallen. Dit kan betekenen dat er een ontbinding van de groepering zal plaatsvinden, vermoedelijk in de vorm van het uiteenvallen in'allerlei grotere en kleinere groepen. Het kan ook betekenen, dat de gereformeerde groepering formeel blijft voortbestaan, maar dat van een werkelijke communicatie en interactie daarbinnen geen sprake meer is. Ook hiervan vinden we al elementen in de huidige situatie. De variatie binnen de groepering is al veel groter dan velen willen (doen) geloven, er zijn talloze verbroken communicatie-lijnen en er zijn in feite ook al allerlei groepjes en groepen.' 'De enige mogelijkheid om een ontbinding van de gereformeerde groepering in die situatie te voorkomen, lijkt het scheppen van een nieuwe of vernieuwde basis voor een goed functionerend groepsleven. Maar waarin moet men deze zoeken als die niet meer in de normen of in de visie op de taken van de kerk te vinden is? (...) Er zal temidden van alle verscheidenheid een belangrijk gemeenschappelijk element gevonden, geformuleerd en geconcretiseerd moeten worden, wil althans de gereformeerde groepering blijven functioneren. Er zal bij alle schakeringen, eventueel tot uitdrukking gebracht in modaliteiten, een door de eigen leden te herkennen identiteit moeten zijn. Gezien de aard van een kerkelijke groepering zal deie identiteit vermoedelijk gezocht moeten worden in bepaalde gemeenschappelijk beleden, aan het evangelie ontleende waarden. Persoonlijk denken we daarbij aan een aantal evangelische noties, die men aanvaardt als basis van het gemeenschap-zijn en als uitgangspunt voor hel zich bewegen in deze samenleving. Het gaat hier over waarden die men werkelijk gemeenschappelijk heeft (dus waar meer dan een verbale overeenstemming over bestaat), ook al bestaan er over de concretisering ervan voor het leven der leden (nog?) verschillende opvattingen. Deze derde mogelijkheid lijkt ons voor de gereformeerde groepering als geheel de meest wenselijke. Al moet er bij gezegd worden, dat zij, gezien de geschiedenis en de aard van deze groepering, vermoedelijk tevens de moeilijkste is.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 268

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's