GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 275

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 275

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

'We gaan dan een trap op. De eerste en tweede trede heet: informatie. Het is ook de verantwoordelijkheid van de wetenschap die te de mensen in de wereld tegen elkaar aan, hoe geven. zullen we elkaar tegemoettreden, hoe waar- Maar zodra die informatie het karakter krijgt deren en respecteren we elkaar. Wat is de van een voorschrift, heb ik er heel grote zin van het gezamenlijk in de schepping zijn. moeite mee. Dat leidt bijzonder gemakkelijk Er zijn er die zeggen: er zijn teveel mensen tot wat men noemt: een actieve bevolkingsin de wereld. Die mensen interpreteren het politiek, die z'n simpelste middelen kiest in gebod van de naastenliefde verkeerd. Wie kinderbijslag of kinderbelasting, maar die zegt; er zijn teveel mensen in de wereld, ook kan leiden tot de gaskamer. Begrijpt u spreekt in feite een waardeoordeel uit over mijn ethische nood? Het feit dat we al een de medemens. In het begrip 'te veel' zit derde van de mensheid laten verkommeren is al een bewijs van ons gering ethisch engage'overbodig', 'onnut', 'onbruikbaar'. ment. We zouden die mensen niet eigen- Is dat zo? Men kan ook constateren dat er handig dood willen slaan, maar we laten ze teveel mensen zijn voor een reddingsboot. wel verkommeren.' Dat zegt niets over die mensen, maar alleen iets over de capaciteit van de boot. Doet de Een mondiale bevolkingspolitiek zou, zo Club van Rome meer dan capaciteit be- merkt dr. Bak op, overigens alleen mogelijk zijn warmeer er een soort wereldregering was, rekenen? die sancties zou kuimen toepassen bij ont'Ja, maar het is de interpretatie, die de Club sporingen. van Rome geeft aan het begrip 'snelle be- Hoewel bepaald geen voorstander van een volkingsgroei'. Men spreekt er niet over in ongelimiteerde bevolkingsgroei, toont dr. de zin van: mensen, kijk eens welk een ge- Bak zich uitermate huiverig om zich uit te weldig menselijk potentieel in de wereld laten over een uit oogpunt van overbevolking aanwezig is! Het is meer de houding van ethisch verantwoord kindertal per gezin. 'waar moeten we ze allemaal neerzetten? 'Als een man en vrouw samen een volstrekte Hoe moeten we ze allemaal huisvesten? concensus hebben over het stichten van een Kunnen we ze allemaal voeden?' In die zin groot gezin en als zij dat doen in hun volle wordt er over gepraat. Men spreekt er niet verantwoordelijkheid, dan vind ik dat je dat over als over de groei van een wereldpoten- evengoed moet honoreren als een opvatting: tieel maar als over een plaag, die de laatste geen kinderen.' potenties van deze wereld op een razendsnelle manier zal kaalvreten.' - Maar draagt de mens dan geen verantwoordelijkheid voor het bevolkingsvraagstuk? - Ziet u het anders? 'Het is gemakkelijk te zeggen: iedereen zou 'Ja, vindt u dat gek? In mijn filosofie is er geen daar rekening mee moeten houden. Ik weet mens teveel of te weinig op deze aarde. Tot dat ik me kwetsbaar maak, maar ik ben gedie conclusie dwingt me de aanvaarding van neigd te zeggen: de primaire verantwoordede absolute scheppingsdaad, de absolute per- lij kheidskring is bepaald door het eigen gezin. Ik kan me heel goed voorstellen, dat er fectie van de schepping as such.' mensen zijn, die zeggen: ik draag ten opzich- Maar is het mensental niet een gevolg van te van de ganse wereld geen andere verantmenselijk handelen? Hij heeft het vermogen woordelijkheid dan de verantwoordelijkheid, om rekensommen te kunnen maken. De die ik in mijn eigen, enge kring heb doormens is toch - om met Waterink te spreken - leefd; dat is mijn bijdrage tot de wereldproblematiek; mijn bijdrage is dat ik kinderen geen konijn? voortbreng, die ik naar beste weten zal op'Natuurlijk niet. De mens moet in het bepa- voeden tot burgers, die straks in deze wereld len van het kindertal ook het principe van de iets uit te dragen hebben: zorg, verantwoornaastenliefde hanteren. Daar is dus wel ver- delijkheid, noem maar op.' antwoordelijkheid, maar die verantwoordelijkheid wil ik gemoduleerd zien vanuit het - Maar als je die houding gaat ontleden, dan principe van de twee centrale geboden en komt die erop neer, dat men zich niet verniet vanuit een hoeveelheid technologische antwoordelijk acht voor de wereldprobleuitgangspunten. Als er technologische kritematiek. Misschien omdat men de relatie ria worden ingebouwd, beroof ik de mens van niet ziet. Maar is het niet juist de taak van zijn vrije wil en zijn vrije verantwoordelijk. de wetenschapsman om die relatie te Iggen heid.' en om de mensen niet in de illusie te laten leven, dat ze hun verantwoordelijkheid op een juiste manier beleefd hebben, terwijl dat ~ Is het dan niet een vorm van denken om je in feite niet zo was. Niet iedereen kan studie medemens, om zich af te vragen hoeveel maken van het bevolkingsvraagstuk. Ze verkinderen geoorloofd zijn met het oog op de wachten dat de wetenschapsman dat doet. overbevolking van de wereld? magazine

polemologische studiën Publikaties van het Polemologisch Instituut der Rijksuniversiteit te Groningen, onder redactie van Prof. Mr. B.V.A. Röling

Ch. Boasson APPROACHES TO THE S T U D Y OF INTERNATIONAL RELATIONS 2nd. ed. 129p., paperback f 14.B.V.A. Röling INLEIDING TOT DE WETENSCHAP V A N O O R L O G EN VREDE 2e druk. 204 biz., paperback f 15,J. van den Doel KONVERGENTIE EN EVOLUTIE De konvergentietheorie van Tinbergen en de evolutie van ekonomische ordes in Oost en West 160blz., paperback f 18,F.C. Spits DE METAMORFOSE V A N DE O O R L O G IN DE 18e EN 19e EEUW Tien historische studies over oorlog, strategie en legervorming. 248 biz., paperback f25,Frans A . M . Alting von Geusau DENKEN OVER DE WERELDVREDE Vredesonderzoek, vredespolitiek, vredesboodschap, vredeswil 160 b l z , paperback f 12,50 KRITISCHE POLEMOLOGIE Studies over politiek, vrede en geweld onder redaktie van Hylke Tromp 200 blz., paperback f 14,50 W D . Verwey E C O N O M I C DEVELOPMENT, PEACE A N D INTERNATIONAL LAW 328 p., cloth f 46,-

in de boekhandel verkrijgbaar Postbus 43-Assen

van gorcum assen amsterdam 15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 275

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's