GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 39

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

Dezer dagen verscheen bij de uitgeverij 'In den Toren', Baarn, het boelc 'Bevrijding is een mosterdzaad'. De schrijver, Marcio Moreira Alves, is een christen, die voor de bevrijding van zijn land Brazilië uit de greep van het militaire regime, kiest voor gewelddadige revolutie. In het laatste hoofdstuk schrijft Alves onder meer: 'Het jagen op illusies is een gevaarlijke sport voor een land dat nog maar weinig tijd te verliezen heeft. De technologische kloof tussen de rijke en arme helft van de wereld Is vandaag groter dan toen de Portugezen, de Spanjaarden en de Britten vierhonderd jaar geleden voor het eerst hun kanonnen afvuurden op de inboorlingen van hun latere Imperiums. Met verontrustende snelheid wordt de kloof breder. Het laatste kwart van deze eeuw zal ongetwijfeld beslissen in welk soort wereld wij voor een lange tijd zullen leven. De volken in ontwikkelingslanden die nu de kans om zich te bevrijden missen, zullen naderhand ontdekken dat het moeilijk is degenen die voorop gingen in te halen.' Deze maand een hoofdstuk uit dit boek, getiteld: 'De macht der militarren'. De vertaling Is van H. J. Diekerhof.

MaróoMardraAbes

het reveil vein de^ hraziliaanse resolutie ANTHOS

De macht der militairen Het is verbazend hoe goed kleine vliegtuigen vliegen in onderontwikkelde luchten. In het binnenland van Brazilië waar gedurende het regenseizoen de wegen lange modderige vallen zijn, zijn vliegtuigen de enig betrouwbare wijze van vervoer. Mensen die nog nooit een auto gezien hebben stappen nonchalant in een vliegtuig. De Xavantes Indianen van het Amazonebekken geloven dat vliegtuigen onverwoestbaar zijn. Dat een vliegtuig neerstort hebben ze nog nooit meegemaakt. Ze zeggen: 'Een vogel valt als je hem met een pijl raakt, maar vliegtuigen vallen nooit, hoeveel pijlen je er ook op afschiet.' Ze hebben gelijk. De maatstaven voor onderhoud zijn erg laag, maar er zijn opvallend weinig ongelukken. In de vlakke moerasgebieden van Mato Grosso, inspecteren de boeren hun vee en veldgewassen vanuit de lucht, huisvrouwen doen boodschappen per vliegtuig, en kinderen leren vliegen op een leeftijd waarop teenagers in de stad nog geen kans krijgen om achter het stuur van een auto te gaan zitten. De oude DC-3'en waarmee de luchtmacht naar de buitenposten van de bosgebieden in het westen vliegt, zijn de enige verbindingen tussen vergeten bevolkingsgroepen en de stedelijke centra. Zelfs bisschoppen moeten voor hun jaarlijkse bezoek aan de parochies van de missie gebruik maken van Cessnas en Beechcrafts. Het is voorgekomen dat enkele Amerikaanse missionarissen beschuldigd werden van uit het land smokkelen van hout, edelstenen en materialen voor-atoomsplitsing, in vliegtuigen die eigendom waren van de kerk. Het grootste deel van de smokkel geschiedt door de lucht, en in enkele noordelijke en westelijke gebieden is het de meest lucratieve commerciële activiteit. Alleen al in het gebied van Rio Branco, dat aan de Guianas grenst, zijn meer dan tweehonderd illegale landingsbanen, waarvan er sommige groot genoeg zijn voor een viermotorig vliegtuig.

was, in de gaten. Daar er geen ander vervoer beschikbaar was, sloot ik mijn eerste ondergrondse tocht af met een lift naar de stad in een politiewagen. Uit de lucht zien de meeste Braziliaanse steden eruit als de concentrische ringen van een zonsverduistering. Er is een donkere kern van flatgebouwen, twee-verdiepinghuizen en goed geplaveide straten en boulevards. Hier zijn de woningen van de hogere en middenklassen en tevens de zakenpanden. De lichtere buitencirkel wordt gevormd door de geïmproviseerde onderkomens van de armen, de 'favelas', waar de golven van mensen die het binnenland ontvluchten tot stilstand komen en steeds groeiende massa's opstuwen tot een miserabel leven, ^ÜAI overleven een voortdurend gevecht is om het afval dat het centrum overlaat. De snelle groei van de steden heeft overal van deze ellendige ringen doen ontstaan. Als de randbevolkingen te dicht bij de bevoorrechten voet aan de grond krijgen, door hun krotten neer te zetten op hellingen die te steil waren om er economisch te kunnen bouwen, dan verwijdert de regering hen met geweld naar woongebieden voor lage inkomens. Binnen deze gebieden, die vaak gefinancierd worden vanuit Amerikaanse fondsen, is er nauwelijks vervoer en nog minder werk. Soms kost een abonnement op de bus naar het werk een kwart van het inkomen van het gezin. De mensen worden niet alleen gedwongen om te verhuizen ten

Ringen Mijn teenager piloot speelde de hotsende vlucht naar Bel Horizonte gemakkelijk klaar in drie uur. Hij zette me af bij de luchtvaartclub en ging snel weer weg, hij was bang dat ze hem naar zijn brevet zouden vragen. Vanwege de politieke moeilijkheden hield de politie het vliegveld, dat gewoonlijk verlaten

De militairen beloven vaak 'veiligheid en vooruitgang' te brengen. Ze pretenderen met het volk aan zijn vooruitgang t e werken. (Uit 'Honderden foto's uit Latijns-Amerika.)

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's