GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 562

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 562

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

van zo een samensmelting niets hebben. Ze streven naar zuiverheid in prediking en bijbelopvatting. ' In het tiende hoofdstuk van zijn proefschrift heeft dr. Van der Poort aan de hand van een aantal voorbeelden duidelijk gemaakt hoe deze lokale groepen van de Gamba-kerk zich kunnen verhouden tot de samenleving en hun eigen leiding. Uit dit hoofdstuk één klein voorbeeldje. Python Binnen de Mayogo-stam (binnen de kerk van Gamba is de grote meerderheid van de leden uit deze stam afkomstig) golden een aantal voedseltaboes. De kop van het wilde zwijn, de python en enkele andere dieren mochten alleen door de 'maèa^fl'-priesters worden gegeten ('mabaya' = gewijde steen en boom van de Mayogo, die als schrijn voor de vooroudercultus fungeerde). Een van de vrouwelijke gedoopte leden van Gamba werd in september '71 bij het water halen verrast door een python van zeven meter. Met een kapmes doodde zij de slang en nam hem mee naar de kapel. Het gerucht dat er zo'n grote slang was gedood verspreidde zich snel door het dorp, waarop een aantal mensen, onder wie ook

notabele Angua, naar de kapel kwam. Angua sprak een gebed uit, waarin hij vroeg of degenen die van de slang zouden eten, er krachtig van zouden mogen worden en of ze deze kracht zouden mogen aanwenden in dienst van het goede en niet in dienst van het kwade. Angua verklaarde later zijn gebed met: 'Onze voorouders zouden zo'n slang niet slachten, alvorens hem voor de 'mabaya' te plaatsen en er een gebed over uit te spreken. Wij kunnen deze slang nu niet slachten, zonder dat er een speciale zegen over wordt gevraagd.' Nadat het gebed was uitgesproken werd de slang door Bokuma, de 'zamu' (= schildwacht) van de kapel geslacht en onder de mensen die er belangstelling voor hadden, verdeeld. De interesse was niet groot. Angua nam zelf wel een stuk in ontvangst, maar vertelde later dat hij dit naar de moeder van zijn vrouw had gestuurd. Hoewel Angua zei dat hij er best zelf van had kunnen eten, bleek toch dat er aarzeling bij hem was om als traditioneel leider een python te eten. In dit voorbeeld werd de norm en de functie van de traditionele religie overgenomen door de kerkelijke groep. De python werd nog duidelijk als 'sacraal'gezien; hij kon niet door een individu of een huishouding worden geslacht en

De kerstviering is de belangrijicste gebeurtenis. Uit de omgeving icomen de leden naar Gamba (foto boven), waar ze gedurende de Iterstdagen zullen blijven in een eenvoudig Icampement (middelste foto). Tijdens de Icerstviering worden ook de nieuwe leden, die daarvoor in aanmerking komen gedoopt (onderste foto).

gegeten. Het gebed en het slachten op het terrein van de kapel vervingen het vroegere 'mabaya'-ritueel. Mild oordeel Het voorbeeld dat hier werd genoemd leidde niet tot een conflict met de leiding. Hoe stelt die leiding en dan met name pasteur David Donda zich over het algemeen op bij conflicten? Naar de beschrijving die dr. Van der Poort aan VU-magazine levert, spreekt deze weinig, luistert wel en velt tenslotte een oordeel. 'Mijn indruk was daarbij altijd dat hij mild was in zijn oordeel. Hij drijft zijn zin niet door; hij is geen autocraat. In zijn optreden zit iets democratisch, zoals dat trouwens bij het leiderschap van de Mayogo's traditioneel ook het geval was. Men praat tot men het eens is.' 'In de door mij beschreven conflicten tussen leden en leiding heb ik getracht te benaderen hoe de relatie kerk en samenleving door de kerkleden wordt ervaren. Want het belangrijkst is niet wat de leiding ervan vindt, maar hoe het christendom door het grondvlak wordt beleefd.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 562

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's