GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 420

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 420

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magazine 22 sorteermachine (officieel) te schudden, want, alle gelijkwaardigheidsidealen ten spijt, de maatschappij heeft nu eenmaal zowel betonvlechters nodig als hoogleraren. En (helaas of gelukkig?) niet iedereen is even begaafd. Voor iedereen geldt evenwel een leerplicht tot het achttiende jaar op de Bovenschool, ook voor de vuilnisophaler en de glazenwasser, gesteld dat de minst geliefde bezigheden niet geheel afgeschoven worden op Turken, Marokkanen of machines of (zelden besproken, maar ethisch verdedigbare mogelijkheid) dat dit werk bij toerbuurt wordt verricht door alle buurt- en bedrijfsgenoten, ongeacht rang, stand, kleur of geslacht. Definitief is in de visie van de Contourennota de plaats de mens in de maatschappij echter nimmer bepaald. ,,Iedereen zal zijn leven lang moeten kunnen blijven leren en zich door training, studie, discussie en bezinning moeten kunnen heroriënteren," aldus de nota. De „ 0 pen School" zal o.a. dit tweede-kans onderwijs moeten bieden. Niet oma behoeft omstreeks het jaar 2000 het kleinkind te vragen welke school het bezoekt. Dat staat tot het zestiende jaar vast. Meer voor de hand ligt de vraag van het kleinkind aan oma op welke wijze zij gebruik maakt van haar leerrecht. Want, vindt Van Kemenade, een mens is nooit te oud om wat te leren.

Nieuwe scholen De Contourennota bevat een getekend schema dat helder in beeld brengt hoe de levensloop van de Nederlander zou moeten zijnvanaf zijn vierdejaar. Werd in 1900 een leerplichtvankrachtvan zes jaar, dit jaar moet elke Nederlander tenminste tien jaar naar school en als de Contourennota omgezet wordt in wetten, dan is er een leerplicht van het vierde tot het achttiende jaar. Daarna geldt er een leerrecht, zolang men leeft. Basisschool Kleuter- en lagere school worden samengevoegd. Op 't ogenblik werken veel van deze scholen al samen. Door er één school van te maken is overal dan een soepele overgang mogelijk van spelen naar leren. De individuele verschillen tussen de kinderen moeten meer dan thans worden erkend. Alleen als het echt niet anders kan, worden de kinderen verwezen naar vormen van speciaal onderwijs. Het aantal schooltypen daarvoor zal van 20worden teruggebracht tot 5 è 6. Op de basisschool leren de kinderen één vreemde taal.

Middenschool Na het twaalfde jaar gaat iedereen naar de Middenschool. Op 't ogenblik worden de kinderen op hun twaalfde en dertiende jaar al geselecteerd waar in de maatschappij zij later terecht zullen komen. Dat is veel te vroeg, vindt Van Kemenade. Die beslissing moet zoveel mogelijk worden uitgesteld tot het zestiende jaar, want er wordtveelte vaak verkeerd gekozen en ook meestal door anderen dan door de leerling zelf. Kortom: de „brugtijd" moet aanzienlijk worden uitgebreid. Een eenheidsschool moet het echter beslist niet worden. „De zwakker begaafden zouden dan immers mislukken, de begaafden worden afgeremd en de middelmaat zou tot norm worden verheven. Doorbreking van de schotten in het be-

staande categoriale systeem mag niet tot uniformiteit en nivellering leiden. Er moet integendeel een nieuwe vorm van onderwijs uit voortkomen waarin elke individuele leerling zijn unieke persoonlijkheid naar aanleg, belangstelling en bekwaamheid optimaal kan ontplooien. Datkan(..) het beste plaatsvinden in een stelsel waarin alle leerlingen voor sommige activiteiten in niet-voorgeselecteerde leeftijdsgroepen bijeen blijven en van daaruit naar steeds wisselende groepen van bezigheid en studieniveau uitzwermen".

Bovenschool Bij het bereiken van de 16-jarige leeftijd scheiden zich de wegen der leerlingen. Er komen drie afdelingen in de Bovenschool. (1)een theoretische stroom die onder meer voorbereidt op Hoger Onderwijs. Die afdeling duurt twee jaar. (2) Een middellange beroepsgerichte stroom van 3 a 4 cursusjaren. Deze afdeling geeft een voorbereiding van functies op middelbaar niveau, met in bepaalde gevallen nog 'n mogelijkheid van doorstroming naar bepaalde programma's in het Hoger Onderwijs. (3) Een korte beroepsgerichte stroom, die op functies gericht is van lager niveau. Duur 2 è 3 jaar. Ook hier echter 'n kans in bepaalde gevallen om door te stromen naar de middellange beroepsgerichte stroom. In dit schooltype verschuift het accent naar zelfstudie. Sectoren waarop de Bovenschool zich zou kunnen richten: maatschappelijke dienstverlening, natuurwetenschappen en techniek, commerciële, economische en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 420

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's