GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 371

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 371

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magazine 17 Encyclieken In de vijftiger jaren ontwikkelden zich bij CSmara deze ideeën, maar niet bij hem alleen. Zowel katholieke geestelijken als leken gingen, geïnspireerd door de encyclieken „Mater et magistra" en „Pacem in terris", zich bezighouden met het oprichten van vakverenigingen, het geven van onderwijs, etc. Weliswaar had de kerk zich vroeger ook, onder invloed van de encycliek „Rerum novarum", met vakverenigingen bemoeid, maar alleen wanneer deze konden dienen als instrument om de arbeiders onder de duim te houden. Zo'n bond verklaarde in 1920 naar aanleiding van de staking bij voorbeeld letterlijk: „De katholieke arbeiders beloven de conservatieve klassen absolute ondersteuning in deze noodsituatie". Ook de katholieke iandarbeidersbonden ontplooiden slechts aktiviteiten, voorzover ze daar niemand mee benadeelden. De werkzaamheden van de behoudende clerus strekken zich tot in het heden uit. Daar blijft men zich uitsluitend bezighouden met het kanaliseren van de onrust, zonder met werkelijke oplossingen te komen. Om een voorbeeld te geven van de mentaliteit en aktiviteiten van deze geestelijken, die ervan uit gaan dat grote klasseverschillen,, van God gewild" z\\r\, volgt hier een citaat uit het in 1960 verschenen boek „Landhervorming, een gewetensvraag".

'^r ^ I

De bisschop Geraldo de Proenga Sigaud zegt daarin: „ f i e zit en familie zijn onscheidbaar met elkaar verbonden en mogen terwille van de christelijke beschaving niet worden aangetast". Hij waarschuwt dan ook tegen elke vorm van landhervorming. Verder merkt hij op: „Grootgrondbezitters en arbeiders moeten als vader en zoon met elkaar omgaan. De arbeiders behoeven bescherming tegen land of meer loon, omdat zij anders ten offer zouden vallen aan de drank, het spel, de prostitutie en onbehoorlijke verenigingen". Het is dan ook niet verwonderlijk dat op een landarbeiderscongres in 1962 tweeduizend afgevaardigden in deze zin een resolutie aannamen met een verzoek om „Brood en Vrijheid". Het verzoek was aan niemand gericht en de bonden zelf lieten het bij de oproep. Een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat de kerk haar machtverkeerd aanwendde is het geval van priester Peyton. Bij de verkiezingen in 1962 riep deze op tot de „/?ozenkranskruistocht" tegen de kandidaat die landverdeling en meer demokratie bepleitte. „Padre Peyton" kreeg uiteindelijk een half miljoenpaupers de straat op om in de „familiemars met God voor de vrijheid" te protesteren tegen verbetering van hun eigen lot. Het deel van de geestelijkheid, dat op deze wijze het geloof en het religieuze gevoel misbruikt, is nog behoorlijk groot, vooral op de hogere treden van de geestelijke ladder. De progressieve katholieken daarentegen, waartoe een man als Cêmara gerekend kan worden, houden zich o.a. bezig met alfabetisering, bij voorbeeld volgens de methode van Paolo Freire. Daarbij worden woorden die de analfabeten vertrouwd in de oren klinken en tot welke zij een emotionele betrekking hebben, zoals favela (= krottenwijk) op bord geschreven. Vervolgens discussiëren de mensen over problemen van wonen, voeding, kleding, gezondheid en opvoeding. Door letters of lettergrepen te vervangen, komt men daarna tot andere woorden: fala, luva, vovó, lava, favo, fava, etc. Over het algemeen zijn 15vanzulkeemotioneelgeladen woorden voldoende om de mensen te alfabetiseren. De woorden hebben een steeds hogere moeilijkheidsgraad. M,.i««g||fi De armen zoeken naar voedsel op een afvalberg

De progressieve katholieken hebben echter heterogene gedachten over het uiteindelijke doel van hun aktivitei-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 371

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's