GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 410

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 410

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KU magaTJme 12

gevoel dat men gedreven werd naar zullen zich liever tot het uiterste opofdeze gelijkschakeling. Hoe langer hoe feren dan zich over te geven om als meer identificeerden de libanese mos- dhimmi's [beschermde burgers] in het lims zich met de palestijnen tegen de moslimse imperium te leven." phalangisten. Deze para-militaire voornamelijk maronitische organisa- De grieks-orthodoxen tie isoleerde zichzelf en werd meer en De grieks-orthodoxen hebben zich meer geïsoleerd door de zich vooral steeds veel meer een deel van de araals moslim identificerende tegenpartij. bische wereld gevoeld en zich geïdenDe maronieten verwijten het de mos- tificeerd met de ,,arabische zaak". lims van Libanon dat hun uiteindelijke Dat bleek ook uit de boodschap die zij loyaliteit niet ligt in Libanon maar in in augustus 1975 van een vergadering de arabische gemeenschap (umma) in van kerkelijke leiders aan hun geloofshet algemeen, en dan verstaan als tege- genoten deden uitgaan,,.Tweeduizend lijk moslimse gemeenschap. Zij menen jaar lang hebt ü in het Midden-Oosten dat het spreken over een arabisch Li- geleefd. U bent geen vagebonden banon uiteindelijk gericht is op een noch van een verachtelijke afkomst. U moslims Libanon. Zij zelf zien Liba- heeft geleerd een afkeer te hebben van non als de enige plaats in de arabische iedere vorm van een christelijke ghetto wereld waar de christenen een volle- en elk 'christelijk' bestaan voor Libadige politieke vrijheid bezitten die zij non. Als de rijen gesloten moeten koste wat kost willen verdedigen. worden dan moet dat alleen op natioHoe de maronieten het rechte conflict nale schaal geschieden. In dat beverstaan, kan ook goed geïllustreerd wustzijn hebt gij sinds de vorige eeuw worden aan de hand van enkele citaten samen met andere burgers de toorts uit pamfletten die zijn uitgegeven door van nationale bevrijding gedragen. een bekend godsdienstig centrum van Sinds de dageraad van de arabische de maronieten (Ka,slik). Daarin staat geschiedenis zijt gij een voortdurende te lezen hoe naar de overtuiging van de stralende presentie geweest binnen de schrijvers de politieke sociale crisis in christenheid als geheel. Gij hebt uw Libanon een godsdienstoorlog werd. aandeel gehad in de overdracht van de ,,Van christelijke zijde droegen de strijders het kruis. Een kinderlijke manifestatie? Maar vol betekenis. Tegen de islam verdedigden zij het laatste bolwerk van het christendom in de arabische wereld. Overal elders in de arabische wereld welke ons omringt zijn de christenen geen volledige burgers." ,,Heilige oorlog aan beide zijden, kan men zeggen. Maar met twee essentiële verschillen . . . De christen . hier in Libanon heeft voor zichzelf alleen deze berg en de zee. Hij staat voor de keus hier wortel te schieten of te emigreren, terwijl de moslim van Beirut, Tripoli, ,,Akkar of de Beka" zich gesteund voelt door het hele achterland van de arabische wereld ondanks al zijn verdeeldheden en verder door de islamitische wereld . . . De christenen in het bijzonder de maronieten

oude erfenis aan de arabische beschaving . . ."

Secularisatie? Welke houding van de christenen zal prevaleren in de arabische wereld en in Libanon in het bijzonder? Dat zal uiteraard niet alleen afhangen van de christenen maar vooral ook van de moslims. Veel zal ervan afhangen voorzover het Libanon betreft of er zoiets als een seculiere staat zal kunnen ontstaan. Gedurende de burgeroorlog verschenen op de muren van Beirut de slogan ,,Neen tot confessionalisme en ja tot de secularisatie" (la lil - ta'ifiyya na'am lil - 'ilmaniyya). Daarmee wordt bedoeld de verwerping van het confessionele systeem waarop de libanese republiek sinds 1943 gebouwd is. Dit uitgewerkte systeem van zestien verschillende minderheden van moslims en christenen gaf aan de maronieten een duidelijk overwicht op politiek, sociaal en economisch vlak. De reeds genoemde libanese schrijver Tawflq Yusuf Awwad geeft in zijn kort voor de burgeroorlog verschenen boek Dood in Beirut de protest stemmen weer van studenten tegen het uitgeholde feodale

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 410

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's