GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 163

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 163

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

m magame 29 Boven: Leerlingen bezig met het smelten van paraffine. Deze proef wordt gedaan om de overgang van vaste stof naar vloeistof te laten zien. Midden: De vloeibare paraffine wordt nu weer afgekoeld. Dit is de overgang van vloeistof naar vaste stof. Onder: Een destillatie-proef waarbij water wordt verwarmd. Het water verdampt en wordt ver\'olgens weer afgekoeld. Deze proef wordt gedaan om de overgang vloeistof-gas-vloeistof te laten zien.

lum in klas 2 op 24 scholen. De ervaringen in de klas werden gebruikt voor een herziening van het materiaah de werkwijze van de toetsen. Ondertussen werd gewerkt aan een eerste versie van het curriculum voor klas 3. In het nu lopende cursusjaar '77-'78 wordt onderzoek gedaan betreffende het curriculum in klas 2. Ook wordt het volledige materiaal voor klas 3 voor een eerste keer gebruikt. De voorlopige ervaringen leiden tot een zekere revisie van de teksten. Het materiaal en de toetsen worden geschreven door de leraren van de deelnemende scholen. Voor de voorbereiding, de voortgang en de definitieve vormgeving van het curriculum is de betrokken werkgroep van de subfaculteit natuurkunde en sterrekunde verantwoordelijk. Evenals — uiteraard — voor het onderzoek naar de werkwijze DBK.

De onderzoeksfase Uit het voorgaande is duidelijk, dat het mogelijk is het ontwikkelingswerk en het onderzoek strikt te scheiden. In de cursusjaren, die vooraf gaan aan het eigenlijke onderzoeksjaar worden ook reeds veel gegevens verkregen over de bruikbaarheid van het curriculum en over de meningen van zowel de leerlingen als de leraren met betrekking tot de gekozen werkwijze voor het vak natuurkunde. In het onderzoeksjaar wordt de aandacht er op geconcentreerd om uit verschillende bronnen antwoord te krijgen op een groot aantal onderzoeksvragen. De vraag, waar het tenslotte om gaat, zou men kunnen aangeven met: ,,/.v DBK-na in de gegeven situatie een hetere onderwijsmethode?" Maar op zo'n vraag is geen redelijk meetbaar antwoord te geven. De vraag wordt daarom vertaald in een aantal vragen, die wel operationeel zijn. Als voorbeelden kunnen worden genoemd: — is DBK-na haalbaar voor de leraar als manager van het klassegebeuren? — heeft DBK onderwijskundige consequenties voor de leraar? — wat is de leerweg van de leerlingen;

—=,^ -

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 163

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's