GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 301

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 301

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

L^ magaTJuie 35

n

Er kan verder een duidelijke samenhang worden geconstateerd, tussen de bezorgdheid die men heeft voor het milieu en de houding die men inneemt tegenover de ideeën van de werkgroep Nieuwe Levensstijl. Hoe bezorgder men is, hoe meer men zich bij die ideeën thuis voelt. Dat is niet verwonderlijk, het milieu is een van de essentiële punten waarmee de werkgroep zich bezighoudt.

Leer en leven Maar is het nu ook zo, dat de ondervraagden, die zeggen dat de zorg om het milieu hen hoog zit en dat ze zich kunnen vinden in de Nieuwe Levensstijl, zich ook meer milieu-vriendelijk te gedragen (bijvoorbeeld door zuinig Ie zijn met gas en electriciteit, door met het openbaar vervoer te reizen e.d. of door mee te doen in actiegroepen)? Kan er, met andere woorden, worden gesproken van een samenhang tussen .Jeer en leven"? Dóet men, wat men zégt te willen. Nauwelijks. Een andere, wat meer toegespitste vraag is: betekent het feit dat een meerderheid sympathie koestert voor de Nieuwe Levensstijl-beweging nu ook dat men er aan wil meedoen? Antwoord: neen, althans niet zonder meer. Van de ondervraagden die zeggen ,,zeer positief' tegenover de Nieuwe Levensstijl te staan, zegt 40 procent ^ t ze waarschijnlijk of zeker géén lid zou worden. Bij de ondervraagden die ,,tamelijk positief' denken over de Nieuwe Levensstijl is dit percentage 65. De één geeft als reden, dat hij zich voor dergelijke activiteiten te oud vindt; een ander heeft het te druk met andere zaken; weer een ander houdt er überhaupt niet van zich bij groepen aan te sluiten of voelt zich te zeer humanistisch georiënteerd om zich te kunnen thuis voelen bij de evangelische inspiratie van de Nieuwe Levensstijl. Zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken waarom men af ziet van meedoen. Verschillen de mensen, die eventueel wel bereid zijn

zich aan te sluiten bij de Nieuwe Le- Beloning vensstijl van degenen die dat niet wil- In een aanbeveling zegt hij, dat, nu len? Verschil tussen mannen en vrou- gebleken is dat sympathisanten van wen is er niet, evenmin tussen mensen en eventuele deelnemers aan de met een hoge of een lage sociaal-eco- Nieuwe Levensstijl zich in hun minomische status. Wel bestaat er bij lieu-gedrag nauwelijks onderscheiden jongeren en mensen met een hogere van de anderen, het nodig zal zijn conopleiding meer animo zich aan te slui- crete modellen te ontwikkelen. Miten dan bij ouderen en mensen met een lieu-vriendelijke alternatieven moeten lagere opleiding. Tussen mensen die worden aangedragen voor milieu-vijwél, en mensen die niét bij een kerk andig gedrag. Want dat gedrag komt horen, bestaat geen verschil. Mensen lang niet altijd voort uit onwil, maar met een sterk milieubesef, en mensen vaak ook uit gebrek aan kennis en aan die bereid zijn ten bate van het milieu praktische voorbeelden. Verder veractie te voeren of offers te brengen, onderstelt hij, (meer dan een veronneigen er meer dan anderen toe, zich derstelling is het niet) dat voor veel bij Nieuwe Levensstijl aan te sluiten, mensen een leven volgens de Nieuwe een verschijnsel dat er op zou kunnen Levensstijl neerkomt op het opgeven duiden dat met name de ,,reeds be- van een aantal zaken die verbonden keerden" worden bekeerd. Ester con- zijn met welvaart, comfort, consumpcludeert voorzichtig dat niet zo zeer de tie. Het zou er dan op neer komen dat maatschappelijke positie van de men- Nieuwe Levensstijl louter samensen bepaalt of ze geneigd zijn mee te hangt met het,,inleveren" van allerlei doen met de Nieuwe Levensstijl, doch verworvenheden. Naar de mening van eerder de mate waarin de sociaal-poli- drs. Ester zou er veel meer nadruk tieke denkbeelden van de mensen moeten worden gelegd op de ,,baten" overeenkomen met wat de werkgroep van een andere manier van leven, bijvoorbeeld op creativiteit, zinvolle arvoorstaat. beid, solidariteit, kleinschaligheid, verantwoordelijkheid, eenheid met de natuur. Er zou meer kunnen worden gewezen op de voordelen; op de ,,be-•ü loning". Want een veranderingsstrategie heeft weinig kans van slagen als er te weinig wordt gewezen op de maatschappelijke, maar zeker ook individuele voordelen, zo men wil ,,zegeningen" van een alternatieve, min"^^s^^s^^ der neurotische levensstijl, (cjl) AUt'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 301

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's