GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 341

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 341

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

magazine 3J De gevolgen van dit alles konden niet verborgen blijven. Aanvankelijk lagen ze nog geheel op het gebied van het geestelijk leven. De geloofsgehoorzaamheid werd niet zelden gemist, en daarmee tevens de rustige blijdschap der geloofsverzekerdheid. Daardoor viel het persoonlijk getuigenis velen al moeilijker. Wat weer meebracht, dat onze levensvisie onder tegenstanders aan bekoring en wervende kracht inboette. Zo begon zelfs de verkregen winst hier en daar af te brokkelen. En de nederlagen, die we mettertijd kregen te lijden, konden we maar moeilijk verwerken: tot een minderheid te behoren viel ons eerst vreemd, en bracht ons later tot een eigen gekozen isolement, met al de gevaren daaraan verbonden: de zonden van ons volk waren ons niet meer tot schuld voor God en eigengerechtigheid en gemis aan verantwoordelijkheidsbesef vierden hoogtij. In dezen toestand trof ons de oorlog en de bezettingstijd. Als een storm over ons land en volk gekomen brachten ze ook in onzen kring de zwakheid van veel aan het licht, waarvan we gunstiger hadden gedacht. Het defaitisme nam ontstellende afmetingen aan en het inderdaad vaak diepgaande leed werd in vele gevallen met weinig geloofskracht gedragen. Deze scherpe discrepantie tusschen pretentie en werkelijkheid wekte uiteraard beschaming. Bovendien bleek in het negatieve veelszins samenwerking met anderen mogelijk, wat verwarrend werkte. Zoo valt het niet te verwonderen, dat hier en daar twijfel rees of het niet goed zou zijn bij den te verwachten heropbouw van ons nationale leven van andere grondgedachten uit te gaan dan die welke de vorige generatie volgde. Wanneer we dezen gang van zaken bij het calvinistisch volksdeel memoreerden, sluiten we onszelf als Reünisten der drie Gereformeerde studentencorpora allerminst uit. Integendeel, reeds bij eerste bezinning moeten we toegeven, dat de genoemde gevaren onder ons in versterkte mate aan den dag treden. Het oppervlakkige cultuuroptimisme dat zich enkele decennia geleden wel eens als calvinistisch aandiende bleek vooral in het milieu der ,,intellectueelen" maar al te veel vrucht der begeerte met de wereldsche cultuur te kunnen concurreren. Eenzelfde geest van saecularisatie openbaarde zich nu en dan in de sfeer onzer actie en hier en daar in de toon onzer conversatie, in welke de zaken van het Koninkrijk Gods zeer weinig plaats innemen. Het besef alles aan

genade te danken te hebben maakte vooral bij velen onzer plaats voor een bedenkelijk gevoel van eigenwaarde, dat, naarmate de strijd naar buiten minder op de krachten beslag legde licht tot allerlei onderling krakeel leidde. En geleidelijk richtte ook hier zich de theorie naar de practijk: in het geding (tusschen de idealen van),,christelijke wetenschap" en ,,wetenschap van christenen" werd het aantal van hen die voor het laatste alternatief kozen geleidelijk groter. En dat in een tijd, die blijkens den hoogen tol, aan de totaliteitsgedachte betaald, meer nog dan de voorgaande periode een onwrikbaar handhaven van de antithese vergt. En bovendien straks, bij de herrijzing van ons volksbestaan, juist van ons de uiterste inspanning van ons geloof en onze "krachten vragen zal."

ROSVU Na de oorlog werden de werkzaamhe-

den, die ons geregeld samenbrachten, hervat. Door de oorlogsomstandigheden hadden ze een jaar stil gelegen. Een nieuwe ontwikkeling deed zich voor toen in 1946 de dames-studenten het studentencorps NDDD verlieten. De ,, Vereniging van Vrouwelijke studenten a.d. V.U." werd opgericht. Vollenhoven voorzag, dat de vraag zou rijzen: moet er nu ook een Reunistenorganisatie van de VVSVU komen? In goed overleg met het Bestuur van de VVSVU werd in 1947 besloten, dat haar Reünisten na volbrachte studie lid zouden worden van de bestaande ,,Reunistenorganisatie van NDDD." Deze veranderde haar reglement in dier voege; haar naam werd gewijzigd in ,,Reunistenorganisatie van de studentencorporaties aan de V.U." (ROSVU) Langzamerhand werd duidelijk dat Vollenhoven zijn aandacht meer ging geven aan de Vereniging voor Calvinistische Wijsbegeerte, waarvan hij ook vanaf de oprichting voorzitter

Advertentie

Hervormd Nederland valt elke week weer op

hervormd nedertOTKif

^J

"^^

v^

Je kunt niet alles lezen wat welcelijks de brievenbus binnenrolt. Maar Hervormd Nederland, die laat je niet liggen. Elke week een handzaam blad, door vakmensen gemaakt, betrouwbaar, prettig leesbaar. Met vele actuele en andere interessante reportages en interviews. Met Hervormd Nederland weet je net iets meer. Wie nu deze bon opstuurt, ontvangt Hervormd Nederland twee maanden lang voor vijf gulden. Dat is toch geen geld? Ja, stuur mij 2 maanden HN voor f 5,-. Daarna beslis ik of ik abonnee word.

Naam: Straat: Plaats: Zonder postzegel opsturen naar: antwoordnummer 1776, Den Haag. Opbellen kan ook (070) 51 21 11. Wilt u met betalen wachten totdat u een acceptgirokaart hebt gekregen? Hervormd Nederland is ook in de losse verkoop verkrijgbaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 341

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's