GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 196

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 196

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ie de Gouden Gids ter hand neemt en het hoofdstuk 'alternatieve geneeswijzen' opslaat, raakt door de bomen het zicht op het bos al gauw bijster. Met wat strijkers, krakers en handopleggers, zijn we er niet: ook de talrijke magnetiseurs, acupuncturisten, hypnotherapeuten, irisscopisten, reflexologen, homoeopathen, cel-, ozon-, chelatie-, enzym- en neuraltherapeuten, podo-orthesiologen, paranormale en natuurgenezers, en een enkele gemmomagnetomineraaltherapeut, mogen zich, gezien hun overweldigende presentatie, kennelijk in de warme belangstelling van het zich niet lekker voelend publiek verheugen. Voor wie het reguliere gezicht van de huisarts beu is, is er keus te over. Op basis van de meest recente gegevens zouden inmiddels in totaal 4 a 5.000 alternatieve genezers zich in ons land met de lijdende mensheid bezighouden, die daarmee gezamenlijk, volgens een krappe schatting, jaarlijks ruim 250 miljoen gulden omzetten. Wie zijn hun patiënten? Dweepzieke idealisten? Ongeletterde goedgelovigen? Dat, zo suggeren de cijfers, is zeker niet het algemene beeld. Onder de patiënten van alternatieve genezers blijkt het percentage particuliere verzekerden aanmerkelijk hoger dan gemiddeld voor de gehele bevolking geldt. En dat wijst erop, dat toch vooral ook de hogere opleidings- en beroepsgroepen de alternatieve spreekkamers frequenteren. Verder geven onderzoeken, gehouden in de jaren zestig en zeventig (toen de alternatieven aan hun opmars begonnen), aan dat tweemaal zoveel vrouwen als mannen een alternatief genezer consulteren. Ook de 'gewone' huisartsen ontvangen echter vaker vrouwen dan mannen op het spreekuur.

W

Zeg 'ns Alternatief en alternatief is twee. De manieren van diagnostiseren, de behandelwijzen en de achter dit alles schuilgaande mens- en wereldbeschouwingen, lopen nogal uiteen. Enkele voorbeelden. Neem de acupuncturisten die de patiënt te lijf gaan met lange, dunne naalden. Bepaald geen nieuwe geneeswijze, gezien het feit dat in de Nei Tsjing, een boek dat vijftien eeuwen voor onze jaartelling verscheen, de filosofie en de methode ervan al werden vastgelegd. Desondanks — of misschien wel: juist daardoor — heeft de acupunctuur in onze tijd en cultuur heel wat spot en hoon te verduren gekregen. Want wat moet de nuchtere westerse mens met de opvatting, dat ziekte wordt veroorzaakt door een verstoring van het evenwicht tussen yin en yang? En hoe onwaarschijnlijk lijkt het, om de menselijke huid te beprikken op plaatsen die, naar men zegt, in verbinding staan met een gekwetst orgaan of lichaamsdeel, en daarvan een genezende werking te verwachten? Bij de geboorte krijgt ieder mens, aldus de acupuncturistische zienswijze, een

Dat het alternatieve dokteren vooral in trek zou zijn onder bejaarden, blijkt evenmin juist; naar verhouding zijn met name de 65-plussers ondervertegenwoordigd in de alternatieve klantenkring. Opmerkelijk is ook het statistisch gegeven, dat voorkeur voor een bepaalde politieke partij samengaat met de gang naar een alternatief genezer: vooral aanhangers van klein links (PPR, PSP en CPN) en klein rechts (SGP en GPV) weten die weg gemakkelijker dan anderen te vinden. En verder valt op dat gereformeerden, vergeleken met

zu^er, kunt u mlT <3e gouden 'Xdi$ brengen"^

nvQ^

bepaalde hoeveelheid basisenergie mee, die men Ch 'i noemt en die uit yinen yangcomponenten bestaat. Deze Ch'i spoedt zich door het lichaam via speciale kanalen, de meridianen, die als lange lijnen onder de huid lopen en die elk in verbinding staan met afzonderlijke organen. De punten op die meridianen — in doorsnee slechts enkele milimeters groot en zo'n 800 in getal zijn de plaatsen waar de acupuncturist de naald kan plaatsen. Door een nauwkeurige manipulatie met de naald zou men de Ch'i kunnen reguleren en de yin- en yangbalans herstellen. Tussen 1970 en 1983 groeide het aantal praktiserende acupuncturisten in ons land uit van 5 tot een legertje van 1.500, waarbinnen zich inmiddels een scheiding der geesten heeft voorgedaan: terwijl de ene stroming vasthoudt aan de klassieke filosofie en methode, is de andere naarstig op zoek naar samenwerking en synthese met de reguliere, westerse medische wetenschap. Sinds kort heeft vooral die laatste stroming de wind enigszins mee. Nieuwe ontwikkelingen in de biomedische wetenschap hebben een rationele verklaring — en daar gaat het, zegt men, toch hoofdzakelijk om bij de officiële erkenning van een geneeswijze of medicijn! — voor de werking van acupunctuur dichterbij gebracht. De aanmaak van bij voorbeeld endorfines — morfine-achtige stoffen met een verdovende uitwer-

178 êmmmm

king, die het lichaam zelf produceert — zou gestimuleerd worden door het geprik op de, uit de acupunctuur bekende plaatsen. De meest geaccepteerde toepassing van acupunctuur is dan ook die, gericht op verdoven en pijnstillen. Waziger, althans minder gemakkelijk rationeel invoelbaar, is de paranormale geneeswijze. Welzeker, zo zal ook de meest nuchter ingestelde westerling toegeven, er is meer tussen hemel en aarde dan wij mensen kunnen bevatten. Maar dat sommigen aan dat schemergebied buitengewone gaven menen te ontlenen waarmee lichamelijke ongesteldheden kunnen worden verdreven, gaat velen het verstand, en dus de geloofwaardigheid, te boven. De circa 500 paranormale genezers — ook wel strijkers of magnetiseurs geheten — die gezamenlijk zo'n 55.000 patiënten per jaar onder handen nemen, kunnen, vergeleken met andere vormen van alternatief genezen, dan ook rekenen op veruit het grootste wantrouwen. Toch heeft juist ook de paranormale geneeswijze een lange en internationale voorgeschiedenis. In onder andere Egypte, India en China was deze behandelwijze al ver voor onze jaartelling in gebruik, om in onze streken pas tijdens de middeleeuwen als 'heidens gebruik' te worden onderdrukt. Helemaal uitbannen kon men het paranormale genezen echter nooit. En uitgerekend in deze moderne tijd VU-MAGAZiNE -

j^l^ÉiM^iiüsa^^^ism^Biï'

MEI 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 196

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's