GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1992 - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1992 - pagina 230

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DRS. J. VAN VEEN: 'TAALFOUTEN ZIJN NIET BELANGRIJK'

8 vu MAGAZINE JUNI 1 9 9 2

lees ik het stageverslag van Martine Visser, de studente die in het kader van het onderzoek van Johannes van Veen stage heeft gelopen bij de Rabobank. De schokkendste conclusie uit haar onderzoek was dat de helft van de werknemers nog niet eens één keer per week een bericht verstuurde met electronic mail. O p het computercentrum waar de studente onderzoek deed was het personeel handig genoeg met computers. Dat ze zo, weinig gebruik maakten van electronic mail kon dus niet verklaard worden uit het feit dat ze het systeem niet begrepen. De voordelen van het nieuwe communicatiemiddel waren voor de Rabobank-medewerkers nog niet duidelijk. De kwaliteiten van electronic mail als communicatiemiddel zijn in theorie: méér snelle contacten binnen en buiten de organisatie. In de praktijk kwamen die kwaHteiten er niet uit: op de Rabobank had men niet het idee dat dankzij deze faciliteit de communicatie sneller en beter verliep. Het gewone internepostsysteem werkte prima. Als belangrijke reden om electronic mail niet te gebruiken werd genoemd het op loopafstand zitten van degene met wie je wilt communiceren. Even een ommetje maken en aan de zakelijke boodschap een praatje over het zieke kind van je collega vastknopen. Waar men ook over struikelde bij de Rabobank was de ongevoeligheid

van het medium voor fijnzinnige omgangsvormen. Tachtig procent van de mensen die Martine Visser ondervroeg, vond electronic mail niet geschikt voor het voeren van onderhandeUngen of voor het oplossen van meningsverschillen.

Naïef De studente besluit haar stageverslag met het advies dat de leiding van de organisatie duidelijk moet maken aan haar medewerkers wat de bedoeling is van electronic mail; watje ermee moet doen. N u begrijp ik waarom Johannes van Veen sprak van een heel naïeve, en een iets minder naïeve hypothese, toen ik hem vroeg met welke vooronderstellingen hij zijn onderzoek was begonnen. Die naïeve hypothese luidde dat naarmate de informatiebehoefte in een bedrijf groter is, er meer gebruik zal worden gemaakt van elektronische post. De iets minder naïeve hypothese •waar Van Veen op overstapte was: hoe meer onzekerheid er heerst in een bedrijf, des te meer men behoefte heeft snel en efiiciënt met de computer te communiceren. Uit de scriptie van zijn studente blijkt dat het zo simpel niet is. In de trein naar Zeist haakt Johannes van Veen in op dat stageverslag: "Bedrijven schaffen vaak een electronic-mailsysteem aan zonder dat ze weten wat ze ermee willen. Dat gaat

zo van: 'electronic mail, dat lijkt ons wel handig, bovendien hebben andere bedrijven dat ook en we willen niet achterlopen'. Computerleveranciers leveren electronic-mail vaak ook standaard bij hun automatiseringspakketten. "Het is natuurlijk zo dat electronic mail alleen werkt als communicatiesysteem wanneer iedereen meedoet. Je moet ervan op aan kunnen dat de ander zijn postbus leegt. Als alleen een paar van die enthousiaste idioten zoals ik meedoen, krijg je een mislukt project." O p het zwaar beveiligde R a b o bankkantoor in Zeist praat Ir. Henk van Dasler niet over een mislukt project. Integendeel. Hij is net als Van Veen zeer te spreken over de kwaHteiten van het nieuwe systeem. Van Dasler is een wiskundige die bij de Rabobank werkt als automatiseringsexpert. Een spontane jongen die onbegrijpelijk automatiseringsjargon aRvisselt met jolige turbotaai. Van Veen wijst hem een aantal keren op zijn jargon. "Je moet even uitleggen wat het woord omgeving in dit verband betekent."

Frisse kijk Van Dasler vertelt dat het gebruik van electronic mail op zijn kantoor immens is toegenomen, vergeleken bij anderhalfjaar geleden, toen Van Veens studente onderzoek deed. "Toen waren er driehonderd pc's

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1992 - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's