GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 524

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 524

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hei-r Cock

Is het erg om gebrek aan kennis over een ander volk te bezitten? Die vraag drong zich op na publicatie van een onderzoeksrapport van twee studenten aan de Universiteit Utrecht. De studenten hadden het 'Nederlandbeeld' van driehonderd Duitse gymnasiasten onderzocht. De leerlingen brachten er wat kennis betreft niet al te veel van terecht. Men wist nog wel dat Amsterdam de hoofdstad is van het land, dat de gulden de munteenheid is en dat

Nederland tussen de dertien en zeventien miljoen inwoners moet hebben, maar vervolgens hield de kennis snel op. Venlo is volgens de Duitsers een van de grootste steden van ons land, en wie de ministerpresident is wist niemand; op één leerling na dan, die wist te melden dat het een zekere 'Hen Cock' moest zijn; de ZuidAfrikaanse ex-president De Kleik werd nog vaker als Nederlandse regeringsleider aangemerkt. Voor het overige blijkt Nederland in Duitse ogen vooral het land van de kaas, de coffeeshops, en het vlakke land met zijn dijken en duinen te zijn. De twee studenten vonden die ietwat gebrekkige kennis kennelijk schadelijk. Ze kwamen als EHBo'ers op kennisgebied onmiddellijk in actie om de ergste nood te lenigen. Om misvattingen te voorkomen en om wederzijdse belangen te benadrukken, hebben zij twee lessen over Nederland aan de Duitse leerlingen gegeven. De gedachte daarachter kan als volgt worden weergegeven: gebrek aan kennis leidt tot vooroordelen, en vooroordelen leiden tot onbegrip, haat en uiteindelijk tot oorlog; vandaar het nut van onderwijs. Dit soort gedachteketens kom je in onze samenleving vaak tegen. Het klinkt

sympathiek, maar berust op een overschatting van het belang van kennis. Waarom zouden Duitse scholieren moeten weten hoe onze ministerpresident heet? Vermoedelijk kunnen die scholieren heel goed zonder die kennis leven zonder dat zij er een greintje haatdragender of intoleranter door worden. Het heeft voor de meeste 'gewone' Duitsers simpelweg niet zo veel praktisch belang om te weten hoe onze minister-president heet; het is tamelijk nutteloze kennis. Duitsland is voor Nederland nu eenmaal belangrijker dan omgekeerd. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat zodra Duitsers meer contact hebben met Nederlanders, hun kennis van ons land direct toeneemt. Dan wordt het wel een praktisch belang om te weten wie Wim Kok is, al is het maar om met je Nederlandse vriend een gesprek gaande te kunnen houden. Op die manier lost het kennisprobleem zichzelf op. (KN)

lilgiiMenjent. De juiste oplossing van de 'logikwiz' met

Spaghetti

het signalement van de inbreker, de prijspuzzel in het oktobernummer van

"Onze eerste kennis is het bewustzijn dat ons 'ik' er is, en ik geloof niet dat iemand in staat is intuïtief te accepteren dat onze geest bestaat uit een zeer complexe spaghetti van neuronen. Introspectie vertelt je dat er een ondeelbaar denkend poppetje in je hoofd zit, en ik geloof niet dat er iemand is die dit idee volledig kan uitbannen." Ronald Plasterk in Intermediair, 2$ oktober. "Het wereldbeeld van de natuurkundigen wordt bepaald door de fysische theorieën, maar evengoed door de menselijke, subjectieve en cultuurbepaalde dimensie. Het weglaten van deze aspecten is wishful thinking, is nergens voor nodig want de natuurkunde wordt niet minder mooi als blijkt dat zij

WCS DECEMBER

I996

mensenwerk is, en is bovendien gevaarlijk omdat het tot verabsolutering en verkettering leidt. Het is de opdracht van deze postmoderne tijd om om te kunnen gaan met het naast elkaar bestaan van vele waarheden. Om te kunnen gaan met twijfel, om je eigen weg en je eigen waarheid te kiezen en tegelijkertijd respect en tolerantie op te kunnen brengen voor andermans waarheden. Wil de fysica niet alleen waarde hebben als technologisch relevant vak, maar ook als een waarlijk intellectuele discipline, dan mag zij de discussie over haar metafysica niet uit de weg gaan. "Veter van Gelderen en Paul Bastiaansen, theoretisch natuurkundigen, in KUNieuws, II oktober.

W C S , luidt als volgt:

Charrel - 1.85 m - normaal postuur - 50 jaar Daan - 1.85 m - dik postuur - 20 jaar Koos - 1.70 m - dik postuur - 50 jaar Leo - 2.00 m - normaal postuur - 35 jaar Lowie - 1.70 m - mager postuur - 35 jaar Rudie - 2.00 m - mager postuur - 20 jaar De dader is Rudie.

De tien eivormige objecten van de Franse kunstenaar Pierre Greaudor) gaan naar: M. van Veen in Almelo, L.J. Smit in Hoogeveen, W . de Jong in EIburg, L Bouma in Leeuwarden, A . G . van Beek-Buikema in Alphen aan den Rijn, N.B. Slothouber in Heiloo, F. Brand in Amsterdam, J. Venhuizen in Fluitenberg, M. Schrijnemaekers in Cadier en Keer en H. Flach in Sneek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 524

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's