GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Liberalisten en Joden - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liberalisten en Joden - pagina 24

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22

Wel weten

we, dat vooral in

Araerika,

in

Engeland, en

ten deele ook in Frankrijk, de voorbeelden niet zeld/.aam zijn van Joden, die in het //pêle-inêle'^ huwen geen been

braken met de synagoog eji er in groeien als het zien hun lukt voor Christenen door te gaan. Maar deze exceptie strekt eer om wat we zeiden te bevestigen, dan omver te ;

;

In reform-Joden stooten.

massa genomen,

de in

natioualen

zin

blijven de

orthodoxe en

één.

ook niets ter wereld of men voor deze do eenheid van het kerkgenootschap Het verschil tusschen in ])laats lieeft zoeken te schuiven. Joden en niet-Jodeu is van heel andere natuur dan het verschil tusschen Lutherschen en llemonstranten, en slechts de oppervlakkigheid, waar onze eeuw lust aan heeft, kan leugenachtige wijze toe geraken, om het spreken er op van //de uatie," (der Joden eeretitel, dat zij de natie bij uitnemendheid zijn), in onbruik te doen komen, en ze ïiaast Jjutherschcn en Remonstranten te doen plaats nemen, /^alsook een kerkgenootschap apart." Het tweede: hun schelle of stille vijandschap tegen Jezus als Messias, cischt nog minder lang betoog.

Het

baat

nationale

De

dan

eenheid

feiten

al

spreken.

Tegen Jezus als Uabbi van Nazareth hebben ze niets. Dat spreekt van zelf. Kan men goedvinden, voor Jezus een plaats onder de rabbijnen te vragen, wat zou hun dan beletten, ook de glorie van dezen grooten naam voor de van hun volk te aanvaarden, en de uitnemendheid te erkennen der zcdespreuken, die uit den rabbinistischen schat door dezen rabbi zijn te voorscliijn gebracht. Daar kan de orthodoxe Jood nog tegen opkomen, omdat deze rabbi van Nazareth zich ook tegen de //overlevering" had aangekant, maar stellig nooit de reform -Jood. die in dit protest tegen de traditiën veeleer Jezus' partij kiest en voorts liggen laat uit zijn woord wat hem niet gevalt. Verwonder er u dus nooit over, indien ge uit Jodenpen of van Jodenlippen de verzekering lioort, dat de rabbi van Nazareth, gelijk de moderne Theologie die in portret bracht, verre van hen af te stooten, veeleer hun roem is en hun liefde iiccft. Ze zijn daarin volkomen Indien gij, oprecht. o, gedoopte in den N;iam des Heeren den Christus in uw Jezus wilt [)rijsgeveu, dan is tot dien prijs, o, gewisse-

glorie

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1878

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's

Liberalisten en Joden - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1878

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's