GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revisie der revisie-legende - pagina 159

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revisie der revisie-legende - pagina 159

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERKLARING VAN DE GEREFORMEERDE COMMISSIE VAN ADVIES.

157 mogen

de Christelycke religie ende onverworpen ende de voornaamste fondamenten der Christelycke religie verloochent worden, ten ware bij eerst van deselve syne verbintenisse aen de Christelycke religie ontslagen ware, ende soude daerwt volgen, dat de gene die recht wil oordeelen van de verschillen in de religie, soude hem moeten neutrael houden in de religie, dat is geen religie toestaen, ende alsoo zonder geloove syn. Ooc wordt die verbintenisse te verre getrocken, wanneer men daerwt soude willen beshiyten, dat men niet vrylyck en soude mogen oordeelen over de verschillen in de religie, ende of de belijdinge die men eenmael heeft onderteekent, den woorde Godes gelyckformich sy ofte niet, want de onderteeckeninge der confessie ende des catechismi sulcke verbintenisse niet mede en brengt dat men eenmaal sulcke belydinge onderteekent hebbende namaels niet onpartidich en soude mogen oordeelen (wanneer daer quaestie valt over deselve belydinge) of sy met Godes woort overeenkomt want dewyl Godes woort d' eenige regelmate des geloofs is, waeraen ofte niet, men onverbrekelyck ende ten hoochsten verbonden is, soo en is daer geene veroordeeleD

Christelyke

aen

bintenisse

over de verschillen tiisschen

opiniën,

daermede

de

schrifture

eenige belijdinge so vast, dat m,en daer door verhindert soude wor-

den vrylyc in goeder conscientie

te

mogen oordeelen, of deselve belydinge, die men

den woorde Godes overeen kome ofte niet, ende 'tgene bevonden werde niet overeen te komen met Godes woort, te verwerpen. Want dat men aen een sake daerover men te oordeelen heeft, of sy recht

eenmael

heeft

onderteekent,

met

verbonden blyven ter tyt toe men bevindt deselven sake oock in politiquen saken wel bewesen worden, want het kan geschieden dat een polityc persoon die synen eet gedaen heeft, de wetten ende ordonantien van 't gemeene lant oft oock van eene particuliere voor te staen, namaels wanneer daer questie valt over deselve wetten int stat debateren over deselve questien in goeder conscientie de sake overleggende en oordeelende na den regel der gerechticheyt bevinde dat deselve wetten, die hy brëedigt heeft, stryden tegen de gerechticheyt. Sal dan in sulcken gevalle een goed politicus niet konnen oordeelen over sulcke quaestie in goeder conscientie, tensy dat hy te vooren van synen eet ontslagen sy? oft sal hij eerst gaen versoecken van synen eet ontslagen te syn, om over deze quaestie te mogen oordeelen, soude hem dat oock wel afgenomen werden, of soudet geraden syu, om sulcke oorsaecken, dan sal men hem van synen eet ontslaen? Neen, voorwaer, want men soude hem billick mogen antwoorden, dat eerst moste blycken, dat synen eet daermede hij aent landt ofte stat verbonden was tegen de gerechticheyt street, ende dat hy tyds genoch soude versoecken van sulcken eet ontslagen te syn, als hy bevonden hadde ende bewysen koude met goeden redenen dat sulcken synen eet dien hy gedaen hadde tegen de gerechticheyt street, ende soo hy het selve niet en konde genochsaam bewysen ende evenwel in sine conscientie niet geruste en ware over den selven eet, soo soude hy liever moegen synen dienst opseggen, dan aen sulcken (;et gebonden bliven. Anders soude in der daet wt sulcke ontslaginge van verbintenisse nootsakelyc moeten volgen dagelyxse stilstant van rechte ende ordeneringe in hoven ende raethuysen ende alle bant van justitie ende goede regeringe te niet gedaen worden, gelyc het nu seer periculeus ende schadelyck soude syn in der polecije sulcke ontslaginge van eede te doen sonder sulcke vaste ende gewichtige redenen, alsoo soude oock dees ontslaginge van de verbintenisse der confessie der kercken seer periculeus ende schadelyck wesen. Ende gelyck een goet politicus niettegenstaande synen eet wel can in des geraeenen lants saken oordelen, ende spreken nae de gerechticheyt, ende billijkheit,^ dewyl hy bevindende, dat synen eet, dien hy te vooren gedaen hadde, tegen de gerechticheyt soude striden, soude 't selve mogen remonstreren daert sy

oft

onrecht

niet, te

wel

syn,

kan

dat kan

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1879

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's

Revisie der revisie-legende - pagina 159

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1879

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's