De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 61
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
dl gis deed en dat
het
schriftuur, die u
RoTHE,
*5)
i
irrthumslos, aber
g
t tl
Opmerkelijk
''')
theologische
d
e
i
u d n
i s
maar
Iets
s
a
mm
t
conservatiever
dan
e
n
A
?
i
p o
mithin die-
ist
ist
s t
e
I
v e r k ü n d
i
g u n g d
diesem
eines
h r
s c
h
s
e c
h
e c
1
t
h
i ]i
r r
i
t
dit.
Thans reeds staan de meeste roomsche revelatio in ignotis
Cf.
Bergier,
D
i
c
t.
;
directio in cogni-
de T
h é o L
Goüsset,
T
o.
*8)
Lipsiüs,
Lehrbuch der
h é o
1.
t i
1
«) Niets doxe
is
te
niemand verdedigt. o.
1.
De
^0)
nog
in
Ev.-prot.
p.
üogmatik,
Braunschw. 187G,
146.
om dan
SchexNKel, en
Works,
beperktheid
opzettelijk
1.
leveren,
Cf.
131
p.
ring Spirit,
o.
gewoner dan dat men begint met een parodie van de ortho-
voorstelling
RoTHE,
250.
p.
RoTHE,
Cf.
3.
in
Encyclopaediep. 344/7. d o g m a q u e p. 9. Brux. 848*
Staudenmaier,
ROTHE,
142,
m s-
meeste Roomsche dogmatici over de gereformeerden. In 1588 verklaarde
van Pfaff:
^^)
p.
133.
voorts zegevierend
te
Coleridge,
van een toch reeds veel
het standpunt derzulken te
I.
te
V
p.
272,
p.
Confes sions of an
Harpers N.-York. 1853.
wat
bestrijden
Der Christl. Dogmatik.
in (11^-
G12.
lange rede gedoogde niet
bespreken,
die,
gedreven
weer van Schleiermacher, het uitgangspunt van hun geloofsbewustzijn Christus nemen; slechts onder de critiek van zijn beeld, gelijk
zij
altijd
iu
den
dit zei ven
construeeren, de apostolische litteratuur aanvaarden; en evenzoo rugwaarts gaande, eerst aan de hand van den Christus komen tot bepaling van de waardij des Ouden Verbonds. Hier zij over dit standpunt slechts het volgende opgemerkt Om van don Christus uit te gaan, dient men dien Christus te krnnen. Dien Christus kan men niet anders kennen, dan óf op de wijze der modernen door eigen historische constructie, óf in orthodoxen zin afgaande op d e au t o ri t ei t d e r Sc hr i ft. Het laatste kunnen de voorstanders dezer methode niet doen; want immers, :
iu hun gedachtengang zijn aan geen Schrift toe het gaat nog af op hun eigen zielservaring van den Heer; dus op onbewuste gewaarwording; en aan zulk een autoritaire Schrift te ontkomen, is juist het doel van hun hypothese. Met de modernen meegaan willen ze daarentegen ook niet, omdat er dan van den
ze
nog
;
historischen
t-
v o li-
h u
,
1.
h
A p o s-
e r
enthalt
Sinne) 1
h
s c
s t i.
de
admiscendis.
inspiration.
voce
n
week
sinds
permi.-sio in suis
;
1
C
verachtelijk een
van Douai en Leuven zich nog voor het strenge
dogmatici op het standpunt tis
z e
dat ook de
oordeelen
faculteit
inspiratie-begrip,
s e s
niet
doen aanbidden
wahre Stand der Sache
n
n g u n g e n
het,
is
zwakker
inspiratie
de
die B
Vers
n
s e
Ge
die
dan
ze
is
wil
i
e
s
apostolische Verkiindigung in
("die i
„Der
n e
i
uitkwam,
majesteit
28G,
p.
1.
n
tel o
o.
:
st a n d 1
Gods
die Verkiindigung k e
ser
h
toevallig zoo
daarin
Christus
letterlijk
niets
overblijft.
Zoo kunnen ze dus ner-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's