De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 23
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
23 en wijken ze daarin zelfs principieel van de modernen
God
interventie van den levenden
dat deze elke
af,
gewordene ontkennen,
in het eens
ter-
meeste ethisclien zulk een persoonlijk optreden van God in de geschiedenis, door manifestatie en revelatie, door regeneratie en illuminatie de
wijl
nog wel terdege aannemen; maar dit alles raakt de Schrif inspiratie niet. Of b. v. Jesaia l)ij zijn profetieën, die hij op de pleinen van Jeruzalem metterdaad door den
uitsprak,
Schriftquestie
niets
de
de
vraag,
of
toe of af.
persoon
boek stellen
dat te
Heiligen Geest bewerkt de schriftquaestie
Bij
genaamd
boek
het
die
telen,
doet tot
is,
Jesaia
de
maar
het alleen
schreef,
bij
alzoo door den Geest geïnspireerd werd, dat hij voort-
bracht een zeker en onfeilbaar product. Immers het schillende
is
zijn
twee geheel ver-
Mozes en de Profeten, of de Evangelisten en Aposopenbaringsorganen, in hun ambtelijke werkzaamheid door den questiën, of
als
Geest geleid en bezield werden, dan wel of de personen die onze Bijb»^lboeken schreven,
dat schr
bij
men
den. Zeer wel kan
ontkend wordt Zij
ij
ven zelf
in absoluten zin geïnspireerd wier-
het eerste toegeven, dat toch het tweede pertinent
—
en dat nu juist is het wat door de ethischen geschiedt. gelooven nog wel met ons aan een van Godswege, door rechtstreeksche ;
openbaring;
interventie gewerkte,
ze
nemen onder de elementen van die op den geest van profeten en
openbaring ook zekere werking van God apostelen aan, en willen dus
nes
mannen
al
alsnu,
niet enkel van
nu van
ik
Wordt
nu hiermee
komt?
laste
betrekkelijk
uit
die
Dat
maar
en
en
midden ik
mij
te
beslistheid en loo-
dat
niet
wettig
M. H. Rothe,
uit
te
hun-
de geniaalste,
meest gevierde onder de bezadigde schrijvers wiens gedachtengang door latere dogmatici
aan
geen
met
geheel.
toegedicht
iets
make Rothe
enkel nieuw
liever
hier neerschreef,
ik
is
beroep, niets
element
omdat
hij
anders dan
is
toegevoegd.
zelf verklaart
:
Een man „de ojiinie
wat, of ze er voor uitko-
of het stilhouden, gedacht en beleden wordt onder alle geloovige theo-
logen"
-0)
eigenlijke
en
hun
helderste
richting,
hun
op wien
men
op het te
zelf schreven,
de boeken, ook historische boeken, die voor ons liggen, en vraag ik of bij die acte van schrijven een specifiek eigenaardige en abso-
luut zekere inspiratie intrad, dan ontkennen ze dit
dezer
Joan-
die openbarings-
als Schrift,
wat Paulus en Joannes
chenen alzoo de eigenlijke Schriftinspiratie
nen
een
waren, in heel hun persoonlijk-
vervaardiging van de Schrift
op de
boek stellen van
belijden, dat een Jesaia,
hun ambtelijk werk. Maar kom
heid, bij al sfeer
met u
„vol des Heiligen Geestes"
niet
;
omdat
hij er ridderlijk
bedoeling
minder
nog
overmits
langer
Rothe
tegen opkomt, voor
ook
dat de ethischen
het volk maskeeren zullen hier
te
lande
de
hun =1);
denkbeelden
vooral der jongere ethischen over de Schrift heeft beheerscht en bezield.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 23](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's