De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 104
;
!
LEERREGELS.
86
Welken God
vanwege de middelen
alleue toekomt, zoo
zaligmakende vrucht en kracht derzelven,
vanwege de
als
in der eeuwig-
alle heerlijkheid
Amen
heid.
Perioerpingc bcr imjalingen.
De
verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen
leer
rechtzinnige
dergenen
Die
I.
leeren
om
of
men
,dat
:
genoegzaam
zichzelve
in
het menschelijk geslacht te verdoemen,
en eeuwige straffen
tijdelijke
—
verdienen".
te
De zonde
spreken den Apostel, die daar zegt:
schen
doorgegaan, is
uit
ginge der zonde
in
is
deugden, als daar
menschen,
des
tot
de dood
Die leeren:
II.
ivelken
misdaad
eène
//dat
allen
is
6
5
:
tot
:
De
Efez. 4
stelt
De
bezoldi-
23).
:
de geestelijke gaven of de goede hoedanigheden en
konden
eerst geschapen werd, niet
de
tegen
strijdt
Apostel
de
men-
12); en:
:
16); en
zijn,
en dat
diensvolgens in zijnen val niet hebben kunnen gescheiden worden." zulks
in
alle
goedheid, heiligheid, rechtvaardigheid, in den wil
zijn:
als hij
deze weder-
de dood
gezondigd hebben (Rom. 5
verdoemenis (Hoofdst.
(Rom.
Want
door éénen mensch
is
wereld ingekomen, en door de zonde de dood, en alzoo
schuld
mag, dat de erfzonde
eigenlijk niet zeggen
om
is
:
zij
— Want
van het evenbeeld Gods, welke de
beschrijvinge
24, alwaar hij getuigt, dat het bestaat in gerech-
tigheid en heiligheid, welke beide ontwijfelijk in den wil hare plaats hebben.
Die leeren
III.
menschen
des nooit
is
niet
weggenomen het
den geestelijken dood de geestelijke gaven van
zijn
gescheiden,
der
werk kunnen
geneigdheden
de
tegen
stellen,
spreuk
eenig ding, ja doodelijk
dat
is
van het
onzes
welke
:
verhinderingen
vleesches,
ivij
doende
is
eene nieuwigheid
de krachten van den vrijen wil ver-
zij
17
hetwelk hem voorkomt,
— Dit
:
:
9),
Arglistig
is
het
en des Apostels:
ook
allen eertijds
den
tvil
hart
meer dan
Onder dewelke
verkeerd hebben in de
des vleesches en der gedachten
2:3).
IV.
dood
allerlei goed,
is
den Profeet (Jer.
(kinderen der ongehoorzaamheid) begeerlijkheden
verhinderd
zou kunnen willen en verkiezen."
en dwaling en strekt daartoe, dat
(Efez.
in zichzelven
alsdan de wil zijne vrije aangeborene kracht zou in
zijnde,
uit zichzelven
heft
nademaal de wil
verdorven geweest, maar alleen door de duisternis des verstands
ongeregeldheid
en
//dat in
:
wil
Die leeren is
:
„dat de onherboren mensch niet eigenlijk noch geheellijk
in de zonde, of ontbloot
maar dat
hij
van
alle
krachten
tot het geestelijk
goed
nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's