Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 29
BKON VOOR DE KENNIS VAN HET KERKRECHT. Eerst schept en vormt
God
den schoot zijner moeder, en dan wordt het geboren, om nu voortaan, eerst door zijn moeder en dan door zijn eigen hand, gevoed te worden. Het inpersen in de vrucht van het moederbloed vóór de geboorte is geen voeding, maar vorming, in aard en werking volstrekt van alle latere, eigenHjke voeding onderscheiden. Het is dezelfde tegenstelling die zoo sterk spreekt in de twee sacramenten: den H. Doop als het sacrament voor het ontstaande leven, en daarom slechts voor eens, en het H. Avondmaal als sacrament van het te voeden leven, en daarom voortdurend herhaald. En zoo nu ook gaat er van God voor en naar zijn kerk tweeërlei werking uit: vooreerst zülk een werking, waardoor Hij zijn kerk teelt, draagt in het verborgene, en tot haar ware gestalte uitbrengt; en daarna ten tweede een geheel verschillende werking, waardoor Hij de alzoo geborene kerk eerst met melk en daarna met een kind
in
vaste spijze voedt.
En hiermee tweede, waarop
vloeit
deze eerste onderscheiding vanzelf over
we boven
de
in
doelden.
De kerk is namelijk niet de geheele wereld. Niet één
een volk, maar van de God
kerk van
volk maar de menschheid heeft
gehoond. Niet over één volk, maar over de menschheid moet dus de En dan eerst zal de raad des Heeren Heeren krachtig zijn gebleken, niet als zekere kring van vromen in den boezem van een enkel volk Hem aanroept, maar eerst dan triumf des Heeren gezien worden.
als
Hij
zoodat
de
uit
gansche wereld
Hallelujah opgaat
het
kerk bijeenvergaderd heeft, en in alle tongen. Dit
zijn
uit alle natiën
noemt de heilige Apostel telkens en met nadruk het groote mysterie, de groote verborgenheid, „die alle eeuwen is verborgen geweest, maar nu geopenbaard." i) Alhoewel de Heere dus zijn ware, wezenlijke kerk op aarde altoos gehad heeft, van den aanbeginne der wereld tot nu toe, zoo bestaat er uit dien hoofde nochtans een merkbaar onderscheid tusschen de kerk gedurende en na afloop der bijzondere openbaring. Zoolang namelijk die bijzondere openbaring voortduurt, wordt de kerk nog pas geteeld, gedragen in het verborgene, en blijft ze ingeweven in de winds<;len van Israëls volksbestaan, en eerst met het of juister nog, als het apostolaat wegsterft, slaat de ure
Apostolaat,
* i 9; Tit. 1:2; i Petr. Het strijdt dus volstrekt niet, wanneer onze Catechismus belijdt dat God zijn kerk vergaderd heeft van den aanbeginne der wereld tot nu toe, en als Jezus in Matth. 16 18 verklaart dat hij nu pas op dezen petra zijn kerk bouwen zal. Slecht? worde ontvangenis en geboorte ook hierbij onderscheiden.
I)
I
:
Rom.
i6
:
25; Ef. 3
:
9; Col.
I
:
26; 2 Tim.
i
:
19;
Ef.
:
20.
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's