GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 84

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERK EN OVERHEID.

58

van

Koning Jezus toekomt,

schiet in plichtsbetrachting te kort en

begaat zonde.

Onderscheiden hiervan moet intusschen de invloed van vertegenwoordigende lichamen worden beschouwd, die geen overheid zijn. In Genève en elders b.v. waren de burgers vertegenwoordigd in burgerlijke raden, en overmits nu dezelfde burgers ook kerkleden waren, liet men eenvoudigheidshalve deze burgerlijke raden dubbelen dienst doen, eenerzijds om de burgerlijke belangen te behartigen op politiek, en anderzijds om de geestelijke belangen te behartigen op kerkelijk een ineenvloeiing als men wil van kiescollegie en gemeenteterrein raad, gelijk nu nog op dorpen denkbaar zou zijn, waar schier alle inwoners eenzelfde belijdenis der waarheid toegedaan, niet zelden geheel hetzelfde stel personen kiezen, eerst onder den naam van gemachtigden om de kerk, en daarna als raadsleden om de burgerij ;

te

vertegenwoordigen.

Met

Gods te onderweg der overheidspersonen, indien dit

geldelijke middelen, als voedsterheeren, de kerke

steunen, ligt zeer zeker op den

geschieden kan zonder de conscientiën te krenken en indien het wer-

kerk bevordert. Blijkt daarentegen op de door dien geldelijken steun veeleer de valsche elementen in de kerke Gods staande houdt en stevigt, en voorts de conscientiën der burgers te na komt, dan laat ze beter ook deze geldelijke ondersteuning varen altoos onder kwijting door kapitaalvorming van wat ze rechtens onder wat titel ook verschuldigd is. Zitting in synodale, classicale of presbyteriale vergaderingen kan de overheid, als kerkelijke macht, nooit hebben. Waar de overheid in kerkelijke vergaderingen verschijnt, behoort ze nooit tot het lichaam der vergadering, maar staat er buiten, en mag hare bemoeiing niet verder uitstrekken, dan om toe te zien, dat geen politieke quaestiën behandeld of iemands rechten verkort worden en voorts om het publiekrechtelijke karakter der kerk door haar verschijning te eeren. En wat ten leste de approbatie van kerkelijke benoemingen betreft, zoo kan deze nooit bestaan in een deelhebben aan de benoekelijk

den

welstand

der

proef, dat de overheid

;

;

ming of

in het verleenen

van een kerkelijk persoon

van zekere investituur. De benoeming toch is geheel kerkelijk van aard en geen mil-

kerkelijk gezag kan ooit door de overheid aan een kerkelijk ambtsdrager geschonken worden. Maar wel kan die approbatie strekken, bij tractementsbctaling van overheidswege om op die betaling orde te stellen en voorts om bij vreemdelingen door de landsoverheid, en over personen die vari buiten stad of dorp naar die stad of dat dorp geroepen worden, door de stedelijke overheid te doen be-

ligram

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's